Koppeling ACA XPRT en Adobe Commerce

Gijs Hoondert
Gijs Hoondert
Senior Implementatie Consultant
5 september 2018

Voor consistente order-, product- en klantinformatie

ACA biedt doeltreffende omnichannel software oplossingen voor fashion retailers en wholesalers. Oplossingen voor fashionbedrijven van iedere aard en omvang. Van zelfstandige winkeliers tot filiaalbedrijven en van crosschannel ondernemingen tot pure online spelers.

XPRT

Eén van de oplossingen van ACA is de geavanceerde ERP software oplossing XPRT . Dankzij XPRT kunnen fashion retailers en wholesalers het onderscheid maken door álle businessmodellen volledig te integreren binnen de software. Gestroomlijnde processen stellen fashion organisaties in staat om hun klanten gebruik te laten maken van hun producten en diensten, ongeacht welk kanaal de klant gebruikt. XPRT is gebaseerd op het Microsoft Dynamics 365 platform.

Koppeling met Adobe Commerce

Een groot aantal fashion retailers en wholesalers maakt al gebruik van XPRT van ACA. Zo ook XSARUS klant Love Stories . Voor deze klant ontwikkelde XSARUS een nieuwe webshop op basis van het Adobe Commerce (voorheen Magento Commerce) platform. Een nog ontbrekend stukje in deze case was de koppeling tussen XPRT en de Adobe Commerce backend om zo bepaalde processen volledig met elkaar te kunnen integreren. Omdat deze koppeling nog niet eerder werd gerealiseerd, ontwikkelde XSARUS deze op maat.

Welke informatie is geïntegreerd?

De koppeling realiseert een volledige integratie tussen XPRT en Adobe Commerce. Dit betekent dat zowel artikeldata, ordergegevens, orderstatussen, klantgegevens en retourinformatie heen en weer wordt geschoten tussen Adobe Commerce en XPRT.

Configureerbaar product versus een simpel product

In de backend van Adobe Commerce komen zeven verschillende typen producten voor. Eén van de belangrijkste producttypen voor een fashion webshop is het configureerbare product, dit is een product welke op één of meerdere eigenschappen configureerbaar is. Zoals bijvoorbeeld een t-shirt te configureren is op de eigenschap maat en kleur. Aan een configureerbaar product worden vervolgens de simpele producten (maatvarianten) gekoppeld; een zuiver voorbeeld van het parent-child principe. Om verkoopprocessen eenvoudiger en sneller te maken, is het voor een retailer belangrijk enkel deze configureerbare producten in de webshop te tonen, zodat een klant pas op de artikeldetailpagina de maat keuze hoeft te maken en niet al op de artikeloverzichtspagina de t-shirts in alle maten ziet. Heel logisch, maar niet vanzelfsprekend.

De stamgegevens van configureerbare producten zijn vaak niet als dusdanig zichtbaar in XPRT, omdat het geen fysiek product is. In XPRT wordt een zogenaamde artikelkaart aangemaakt per maatboog. Hieronder vallen de verschillende kleur en/of maatvarianten. De Adobe Commerce/XPRT koppeling maakt automatisch configureerbare producten aan op basis van de artikelkaart met hierbij de simpele producten die tot de artikelkaart horen.

Artikeldata bewerken vanuit XPRT

Alle artikeldata welke in XPRT van ACA wordt vastgelegd wordt door de koppeling overgenomen in Adobe Commerce, hierdoor hoeven artikelen enkel in XPRT te worden aangemaakt. Als tussentijds artikeldata wordt aangepast, dan wordt deze data incrementeel doorgezet naar Adobe Commerce. In de meest ideale situatie komt 100% van de artikeldata uit XPRT en hoeft data niet te worden verrijkt in Adobe Commerce.

Valuta

Is een fashion retailer of wholesaler actief in verschillende landen, dan worden binnen XPRT aan één product verschillende valuta gekoppeld. Door de integratie met Adobe Commerce worden deze producten met hun bijbehorende valuta automatisch gekoppeld aan de juiste webshop. Is in de Adobe Commerce backend bijvoorbeeld een Deense variant beschikbaar en in XPRT een product met daaraan de Deense Kroon, dan zal dit product automatisch aan de Deense webshop gekoppeld worden.

Orderverwerking

Zodra een order wordt geplaatst in de webshop, dan wordt deze automatisch naar XPRT doorgezet. Het orderpickproces zal vanuit XPRT opgepakt worden, hierin zullen ook de statussen van de order bewerkt worden. Elke keer als een statuswijziging plaatsvindt in XPRT, wordt een seintje gegeven naar Adobe Commerce. Adobe Commerce maakt hier een geautomatiseerd e-mailbericht van om de klant te informeren over de status van zijn of haar order.

Klantdata: omnichannel

Ook klantdata wordt uitgewisseld tussen XPRT en Adobe Commerce. Op basis van het e-mailadres wordt een match gemaakt tussen klanten die in XPRT staan en klanten die via de webshop een order plaatsen. Zo hoeft een klant maar eenmaal zijn of haar gegevens in te vullen en kan zowel on- als offline de volledige orderhistorie worden ingezien.

Op deze wijze ontstaat één klantbeeld, ongeacht of de klant via een online of offline kanaal een aankoop doet. Zo zijn offline aankopen ook online via de persoonlijke Mijn Account inzichtelijk voor de klant en kunnen spaarpunten en giftcards zowel online als offline worden ingewisseld.

Retouren

Komt een order retour dan wordt deze verwerkt in XPRT, waarna automatisch een signaal naar Adobe Commerce wordt verstuurd. Ook hier zorgt Adobe Commerce weer voor een geautomatiseerd bericht naar de klant waarin vermeld wordt dat de order succesvol retour is ontvangen. Afhankelijk van de betaalwijze die gekozen is, wordt ook de terugbetaalinformatie in dit bericht meegenomen.

Het resultaat

Een volledige integratie tussen Adobe Commerce en XPRT van ACA stroomlijnt de interne processen en levert een aanzienlijke tijdsbesparing op in de dagelijkse operatie. Hiernaast zorgt het zowel online als offline voor eenduidige order-, product- en klantinformatie waardoor de klant via alle kanalen dezelfde beleving ervaart, een onmisbare beleving en service richting de klant.