Replatforming van Magento 1 naar Adobe Commerce
Begonnen met één winkel in het Brabantse land is BuitenHof Tuinmeubelen de afgelopen jaren uitgegroeid naar een keten met 25 tuinmeubelwinkels, verspreid over Nederland en België. Bij het familiebedrijf kun je vertrouwen op hoge kwaliteit tuinmeubelen die door BuitenHof zelf zijn ontworpen en geproduceerd. De collectie van Buitenhof is eindeloos te combineren. Zo kunnen klanten zelf vormgeven aan tuin of balkon.
Van Magento 1 naar Adobe Commerce
Op het moment dat BuitenHof met XSARUS in contact kwam, maakten ze gebruik van het Magento 1 platform. Omdat dit platform niet meer wordt ondersteund en de opvolger van Magento 1 over meer en betere functionaliteiten beschikt, besloot BuitenHof de webshop te replatformen naar Adobe Commerce (voorheen Magento Commerce). De wensen die daarbij uitgesproken werden:
- Integratie met de door BuitenHof gebruikte SAP ERP oplossing
- Integratie met het inriver PIM-systeem dat ook door XSARUS is geïmplementeerd
- De online huisstijl naadloos laten aansluiten op de offline huisstijl
- Voldoen aan de conventies van een webshop van deze tijd
Ontwikkeling Adobe Commerce platform
XSARUS ontwikkelde een Adobe Commerce platform voor BuitenHof. Met dit platform maakt BuitenHof een grote sprong op gebruiksvriendelijkheid en performance. Door de integratie met SAP en inriver zijn de productdata, voorraad en prijsdata altijd up-to-date en dus ook gelijk aan de informatie in de fysieke winkels. Hierdoor is veel minder handwerk nodig om de webshop te onderhouden. Daarnaast kan BuitenHof zelf contentpagina’s creëren en contentwijzigingen inplannen. Dit laatste natuurlijk conform de huisstijl van Buitenhof, die online geheel in lijn is getrokken met de offline uitingen van BuitenHof. De gebruikerservaring voor de klant is verbeterd en dat zal uiteindelijk resulteren in conversieverbetering. Enkele voorbeelden zijn:
- Shop voldoet aan hedendaagse conventies
- Meer inspiratie online door gebruik van de page builder
- Betere productinformatie en beelden dankzij de koppeling met de PIM-oplossing van inriver
- XSARUS headless checkout best practices
- Inzicht in actuele voorraad en levertijden
- Meer cross- en upsell mogelijkheden
- Meer focus op winkels en afspraken maken in de winkel
Mobile first
Het verkeersaandeel op mobiel is voor BuitenHof het grootst, daarom is – zoals tegenwoordig bijna standaard is - de nieuwe webshop mobile first ontwikkeld. De consument wordt geïnspireerd door het tonen van meer en betere afbeeldingen. Niet alleen op contentpagina’s maar ook op de artikeloverzicht- en detailpagina’s. Door de hele webshop heen gebruik gemaakt van up- en cross-sell. De consument wordt zo beter geïnformeerd over het complete aanbod van BuitenHof, wat bijdraagt aan het verhogen van de gemiddelde orderwaarde.
Complexiteit van artikelen
Het verkopen van tuinmeubelen brengt extra complexiteit met zich mee. Neem bijvoorbeeld een loungeset: op de webshop is dit voor de consument één artikel, in werkelijkheid bestaat dit uit enkele tientallen verschillende producten. Hierdoor zijn er behoorlijk wat uitdagingen om de exacte voorraad en levertijd van zo’n loungeset te bepalen om de klant een concrete leverbelofte te kunnen doen. In de ontwikkeling van het nieuwe platform en de integraties met inriver en SAP is hier dan ook rekening mee gehouden. De voorraad en levertijd van deze complexe producten is altijd up-to-date zodat klanten niet worden teleurgesteld.
Samen streven naar de deadline
Voor BuitenHof begint het seizoen in het voorjaar. Dat zorgde voor een harde opleverdeadline voor de nieuwe webshop. Door uitgebreide Adobe Commerce trainingen en intensieve begeleiding tijdens de implementatie, kon BuitenHof in een vroegtijdig stadium meewerken aan het nieuwe platform. Mede dankzij de nauwe samenwerking en betrokkenheid is de deadline behaald en is het platform binnen budget opgeleverd.
Toekomstvisie
BuitenHof en XSARUS hebben een duidelijke roadmap opgesteld. Samen werken we dagelijks aan het platform om bij te blijven met de huidige trends op het vlak van e-commerce en de tuinmeubelbranche.
Waar vóór corona de focus voornamelijk op offline verkopen lag en de webshop focus lag op bezoek naar de winkel, zien we nu een verschuiving naar online verkoop. Samen gaan we de uitdaging aan om ook tuinmeubelen in het midden luxe segment met succes online aan te bieden en te verkopen.