Headless e-commerce platform met UI/UX redesign
Drogisterij.net behoort al meer dan 20 jaar tot één van de grootste online drogisten van Nederland en is een vaste waarde in de Twinkle100. Met een assortiment van meer dan 70.000 producten van zelfzorgmiddelen tot huishoudelijke artikelen, wordt een groeiende groep klanten bediend.
Nieuw platform: Magento Open Source
Drogisterij.net maakte al ruim 15 jaar gebruik van een zelfontwikkeld e-commerce platform, volledig in eigen beheer. Om verdere groei te realiseren, is een toekomstbestendig e-commerce platform essentieel. XSARUS was voor Drogisterij.net de geschikte partij om de samenwerking mee aan te gaan, mede door de kennis en ervaring op het gebied van headless commerce en Digital Marketing.
De belangrijkste wensen voor het nieuwe e-commerce platform: gebruiksvriendelijkheid, snelheid en een optimale user experience. Met als doel om meer organisch verkeer te genereren en een hoger conversie percentage. Een omslagpunt in de digitale transformatie van Drogisterij.net: techniek gaan inzetten als marketingtool.
Meer standaardisatie, minder maatwerk
Om de Drogisterij.net webshop toekomstbestendig te maken, is gekozen voor een headless commerce opzet. Dit is gebaseerd op minder maatwerkcode en meer standaard omgevingen met sterke gebruiksfuncties. De gekozen headless Magento opzet is een combinatie van Magento Open Source en Prismic als contentmanagementsysteem. Het beste van twee werelden komt samen in de Nuxt.js frontend. De frontend is flexibeler en de ontwikkelingssnelheid is sterk toegenomen. Drogisterij.net heeft de integratie tussen Magento en diverse API’s ontwikkeld, XSARUS de e-commerce motor, het design en de headless frontend.
Integraties met diverse systemen
Dankzij de integratie tussen het ERP van Drogisterij.net en Magento wordt data tussen beide systemen heen en weer gestuurd. Daarnaast zijn diverse systemen van derden gekoppeld aan het e-commerce platform, waaronder Buckaroo, DHL (servicepoints NL), Spotler Activate (voorheen Squeezely), Flowmailer, Spotler, Kiyoh, Zendesk en Google Tag Manager.
UI/UX redesign
In de bestaande situatie had Drogisterij.net twee losse omgevingen voor desktop en mobiel, waarbij het ontbrak aan consistentie en usability. Dit is omgezet naar één responsive design. Dankzij het opzetten van een design system staat er nu een stevige basis voor de visuele uitstraling van Drogisterij.net. Zo is er onder andere eenheid aangebracht in kleurgebruik, typografie en iconen.
Op basis van data en XSARUS best practices is er een betere user experience neergezet, waarop de komende jaren doorontwikkeld kan worden.
Elasticsearch zoekfunctie
Door de toevoeging van Elasticsearch is het zoeken naar specifieke producten, categorieën of merken vereenvoudigd. Daarnaast neemt de functie een meer prominente rol in. Drogisterij.net ervaart direct resultaat: uit data-analyse is gebleken dat bezoekers die de zoekfunctie gebruiken een significant hoger conversieratio hebben dan gebruikers die de interne zoekfunctie niet gebruiken tijdens een webshop bezoek. Ook zijn de filteringsmogelijkheden sterk verbeterd.
Conversie optimalisatie
Naast de verbeterde UI/UX, was één van de doelen het maken van een conversie optimalisatieslag. Hoe zorgen we dat de conversiekracht van de webshop verbetert en de waarde per sessie stijgt? Uit data-analyse is gebleken dat mobiele gebruikers een groot aandeel hebben in de conversie. Dit vormde het vertrekpunt om vanuit een mobile-first gedachte optimalisaties door te voeren.
Squeezely implementatie
XSARUS heeft bij Drogisterij.net Customer Data Platform Squeezely geïmplementeerd. Hierdoor worden onder andere op verschillende pagina’s productaanbevelingen en bestsellers getoond op basis van bezoekersprofielen en klikgedrag. Bezoekers zullen een meer gepersonaliseerde customer experience ervaren.
Er is nog meer aangepakt op Digital Marketing vlak:
- Door de toevoeging van de XSARUS check-out in het bestelproces is het doorstromingspercentage op de webshop toegenomen. Mede door deze check-out optimalisatie en het verbeterde UI/UX design is de conversieratio gestegen met 42%. En op mobiele devices is het zelfs verdubbeld.
- Alle technische (SEO) zaken zijn ingesteld naar de actuele Google richtlijnen.
Uitkomst van de samenwerking
Door de combinatie van de headless commerce opzet, Elasticsearch zoekfunctie, verbeterde UI/UX en ingrijpende conversie optimalisaties maakt Drogisterij.net een enorme sprong in professionalisering, stabiliteit en efficiëntie. De bezoekers ervaren een snelle, gebruiksvriendelijke webshop met optimale zoek- en filteringsmogelijkheden en een gepersonaliseerde customer experience. Drogisterij.net is in ieder geval 100% klaar voor de vervolgstappen in haar digitale transformatie.