Een grote stap vooruit in gebruiksgemak en conversie dankzij headless platform

Durlinger

Familiebedrijf Durlinger's Schoenbedrijf is een Nederlandse schoenenzaak met een rijke historie. In 1881 opende Joseph Durlinger zijn eerste winkel in Sittard. Sindsdien is de organisatie gestaag gegroeid en bezit Durlinger ruim veertig schoenenzaken onder de Nederlandse rivieren. Een goede webshop versterkt deze fysieke winkels, net zoals een mooi paar schoenen een outfit compleet maakt.

Sinds 2020 werken Durlinger en XSARUS samen om de webshop net zo succesvol te maken als de fysieke winkels. De nieuwe stap in deze samenwerking? Een headless architectuur.

Nieuwe positionering: blije voeten, blije mensen

In 2020 nam XSARUS de webshop van Durlinger over en realiseerde de replatforming naar Magento Open Source. Het doel van destijds? Een stabiele basis neerzetten, waarop Durlinger verder kon bouwen in de toekomst.

Nu, een aantal jaren later, bevindt Durlinger zich midden in een herpositionering met de nieuwe slogan: “blije voeten, blije mensen”. Een verwijzing naar comfort, betaalbaarheid en service, wat ook online voelbaar moet worden. Daarnaast werd het tijd om Magento Open Source te updaten naar de nieuwste versie. Deze investering kon direct gecombineerd worden met de herpositionering en het redesign van het Durlinger e-commerce platform. Een nieuwe stap in de samenwerking met XSARUS is gezet.

In XSARUS hebben we een betrouwbare en kundige partner gevonden. Dat XSARUS een goede bouwer van webshops is wisten we uiteraard al, maar ze hebben ons in dit project echt bij de hand genomen. De roadmap die we samen met XSARUS opgesteld hebben, geeft ons houvast voor de toekomst.
Michiel Sieben, Marketing Manager bij Durlinger

Waarom headless?

Durlinger en XSARUS hebben tijdens een aantal workshops een roadmap ontwikkeld met de wensen voor het nieuwe platform. Belangrijke aandachtspunten waren:

  • Redesign van Durlinger.com
  • Verbeterde filtering en zoekfunctie
  • Specialisme benadering als ‘schoenprofessionals’
  • Blije buurt storelocator

Met elkaar hebben we nagedacht over welke oplossing het best aan deze nieuwe wensen en doelen kan voldoen. Eén ding stond vast voor Durlinger: Magento Open Source is een blijver. Over deze e-commerce basis en de eerder gerealiseerde integraties is Durlinger tevreden. Wel zocht de schoenenretailer meer creatieve vrijheid in de webshop, om de herpositionering online krachtig uit te kunnen dragen. De oplossing bleek een headless architectuur.

Magento Open Source en Prismic CMS

Voor de headless opzet wordt gebruik gemaakt van Magento Open Source en contentmanagementsysteem Prismic. Een succesvolle combinatie die XSARUS al bij veel namen in de fashion- en lifestyle branche heeft geïmplementeerd.

  • Magento Open Source is verantwoordelijk voor alle e-commerce functionaliteiten en communiceert via API’s met de front-end storeview en met het Prismic CMS-systeem.
  • Prismic biedt Durlinger de gewenste flexibiliteit en vrijheid en bevat veel mogelijkheden op het gebied van inspirationele pagina’s, blogs, snippets, banners, tekst en video.

Integraties

Daarnaast zijn koppelingen en integraties met Voyado, Sizebuddy en het Avelon ERP-kassasysteem geüpgraded om de IT-architectuur van Durlinger verder te optimaliseren.

Meer webshops onder de Durlinger paraplu

De webshops shoetimeonline.nl en riekeronlineshop.nl behoren ook tot de Durlinger's Schoenbedrijf B.V. Deze webshops zijn volledig geïntegreerd in de nieuwe headless opzet, waarbij ze hun eigen unieke uitstraling behouden in de vorm van fonts, logo's en kleuren. Schoenmaatjes.com, een ander merk binnen de groep, vertegenwoordigt nu het kinderassortiment binnen de Durlinger webshop en is ook in de fysieke winkels op die manier geïntegreerd.

Met dit nieuwe platform zijn we echt weer klaar voor de toekomst. Het design van de nieuwe shop hebben we volledig in eigen beheer gemaakt en het ademt onze nieuwe propositie. We hebben daarnaast een mooie connectie kunnen maken met onze fysieke winkels. De voorraad van de winkels is online inzichtelijk voor de consument en we kunnen onze winkels op een mooie manier presenteren.
Michiel Sieben, Marketing Manager bij Durlinger
Durlinger
Video: zo heeft Durlinger het keuzeproces aangepakt
Bekijk video

Boost voor de gebruiksvriendelijkheid én conversie

Het Durlinger e-commerce platform is er zowel qua look and feel als gebruiksvriendelijkheid en conversie op vooruitgegaan. Dankzij Elastic Search zijn de zoekfunctionaliteiten in de webshop aanzienlijk verbeterd. Ook de filtering is op de schop gegaan. Waar voorheen gebruik werd gemaakt van een standaard template, is er nu een snelkeuze mogelijkheid waardoor de maatfiltering direct in beeld staat, zonder dat je het filtermenu uit hoeft te klappen.

De XSARUS multi-step check-out is geoptimaliseerd en door de hele webshop is sterke micro-copy toegepast. Alles om het bestelproces van de klant zo eenvoudig mogelijk te maken.

Creatieve vrijheid

De roadmap doelen zijn gerealiseerd en de herpositionering is online duidelijk voelbaar dankzij de creatieve vrijheid die Prismic biedt. Durlinger heeft de mogelijkheid om relevante en inspirerende content te plaatsen, zoals blogs vol tips en tricks over de aankoop en het onderhoud van schoenen.

Veelbelovend resultaat

We kijken terug op een succesvolle rebuild, waar Durlinger de vruchten al van plukt: binnen de eerste vier weken na livegang is de conversie en de gemiddelde aankoopwaarde gestegen en heeft de omzet van Durlinger een boost gekregen.

0
Conversieratio
0
Aankoopwaarde

E-commerce succes blijvend vergroten

De jarenlange samenwerking tussen Durlinger en XSARUS loont. Ook deze implementatie is dankzij de sterke visie van Durlinger in combinatie met de 24 jaar ervaring van XSARUS vlot verlopen. We blijven betrokken bij de verdere doorontwikkeling van de webshop, met een samenwerking op basis van wederzijds vertrouwen en wekelijkse contactmomenten. Het doel is en blijft om het e-commerce succes van Durlinger te blijven vergroten.

We hebben nog volop plannen voor de toekomst en met de flexibiliteit die we hebben door de headless opzet kunnen we die ook online mooi tot uiting laten komen.
Michiel Sieben, Marketing Manager bij Durlinger