Implementatie van inriver PIM

EK Groep
EK Groep

EK Groep (voorheen Euretco), gevestigd in Hoevelaken, is de grootste retail-serviceorganisatie van Nederland. De organisatie werkt samen met zo’n 1.500 ondernemers en franchisenemers welke in totaal bijna 2.400 winkels runnen in wonen, mode, doe-het-zelf en media. De ongeveer 300 EK Nederland-medewerkers zetten zich dagelijks in om de ondernemers werk en zorg uit handen te nemen door ondersteuning te bieden op uiteenlopende diensten. Tot de fashiondivisie van EK Groep behoren internationale merken in dames-, heren-, baby- en kinderkleding zoals Babyface, Born with Appetite en Inshape.

De uitdagingen van EK Groep

Omdat EK Groep met een groot aantal verschillende fashionmerken te maken heeft, is het een grote uitdaging om productinformatie op accurate wijze te beheren. De afgelopen jaren is het voor EK Groep steeds duidelijker geworden dat hoe completer de informatie rondom een product is, hoe groter de verkoopkans is. Wanneer productdata niet compleet, tijdig beschikbaar of irrelevant is voor een consument, kan dit een reden zijn om af te haken. Tijd om het proces rondom productinformatiebeheer onder de loep te nemen.

XSARUS heeft zich als een echte samenwerkingspartner in het project opgesteld. Daardoor ontstond het gevoel dat we samen aan het project werkten in plaats van dat XSARUS als leverancier voor ons werkte.
Menno Beren, Omnichannel Manager EK Groep
EK desktop

Verschillende systemen

De productinformatie was tot dat moment ondergebracht in verschillende systemen en bestanden: ERP, e-commerceplatforms en Excelbestanden. Hierdoor was het lastig om de echt essentiële data aan te kunnen wijzen en was niet zeker welke productinformatie de juiste, meest actuele en complete was. Tevens was het introduceren van nieuwe producten, met bijbehorende marketingcontent, een langdurige proces wat voor het grootste deel uit handmatige handelingen bestond. Redenen genoeg om op zoek te gaan naar een Product Informatie Management (PIM) oplossing.

Wensen

Bij de zoektocht naar een geschikt PIM-systeem voor EK Groep, is een aantal wensen opgesteld:

  • Het moet een SAAS-oplossing zijn;
  • Het moet schaalbaar zijn;
  • Het moet makkelijk toegankelijk zijn;
  • De investering mag niet groter zijn dan andere oplossingen;
  • Het systeem moet altijd beschikken over de laatste versie;
  • Het moet een internationale oplossing zijn.

Inriver PIM

Al snel kwam EK Groep uit bij de oplossing van het Zweedse inriver: de inriver Product Marketing Cloud. Een multi-tenant SaaS-oplossing welke bekend staat om onder andere gebruiksvriendelijkheid, retailfocus en de aandacht voor conversiegedreven productmarketing. Tel daarbij goede referenties, internationale oriëntatie, de relatief lage investeringskosten en de optie voor elastic scaling op en de keuze voor inriver is al snel gemaakt.

Mede dankzij de aanbeveling van inriver, het grootste aantal inriver implementaties in de Benelux, de goede referenties en de gedetailleerde scope beschrijving werd XSARUS gekozen om de implementatie van inriver PIM bij EK Groep te verzorgen.

We zijn door middel van inriver en de aanverwante koppelingen met externe bronnen, in staat om sneller en efficiënter data te ontvangen. Hierdoor kunnen we een veel breder productassortiment tot de beschikking van onze aangesloten ondernemers stellen. En dat ook nog eens op internationale schaal.
Menno Beren, Omnichannel Manager EK Groep

De implementatie

Voorafgaand aan de implementatie waren er wat zorgen over het migreren van de bestaande data naar de nieuwe PIM-oplossing. Data moest vanuit het ERP-systeem, vanuit verschillende soorten e-commerceplatforms en vanuit een groot aantal Excelbestanden in het nieuwe systeem terecht komen. Gelukkig is vooraf door middel van workshops een goed datamodel opgesteld waardoor het geheel steeds overzichtelijker werd. De uiteindelijke migratie van alle data is prima verlopen. Door geautomatiseerde koppelingen naar verschillende systemen, verloopt het migreren van nieuwe informatie nu geheel automatisch.

EK GroepEK Groep

Resultaten

De ingebruikname van inriver Product Marketing Cloud levert EK Groep een flinke tijdsbesparing op. Dankzij koppelingen met onder andere de datapools van GS1 Fashion Base, Stockbase en Fashion Cloud wordt productinformatie automatisch PIM ingestuurd. Een medewerker moet daardoor nu veel minder handelingen uitvoeren om productdata compleet te krijgen. Hierdoor is het voor EK Groep ook mogelijk een breder assortiment aan te bieden en producten sneller verkoopklaar te maken. Producten die vanuit inriver naar het EK Groep e-commerce platform worden gestuurd, worden vanuit dat platform ook direct op veel verschillende webshops van de EK Groep leden gepubliceerd. Dat betekent dat alle productinformatie op de verschillende webshops nu uniform en nog completer is.

Ook hoeft er niet meer gezocht te worden naar de meest actuele data. Er is nog maar één centrale bron die de waarheid omtrent productinformatie bevat. Dit maakt dat de kwaliteitscontrole van data een stuk eenvoudiger is geworden.

GS1 datamodel

EK Groep is onderdeel van de koplopersgroep van GS1 Fashion Base. In deze rol wordt meegedacht om de GS1 Fashion datastandaard vorm te geven en te accepteren.

EK Groep levert voor haar eigen merken data aan bij Fashion Base in de GS1 standaard. Als inkooporganisatie consumeert EK Groep data in de GS1 standaard vanuit GS1 Fashion Base, Stockbase en Fashion Cloud. Beide processen lopen nu via inriver Product Marketing Cloud.

Samenwerking

Het implementeren van de inriver PIM-oplossing is dankzij de agile samenwerking, met een duidelijke fasering in het project, zeer goed verlopen. Consultants van XSARUS werkten bij EK Groep op locatie en verzorgden demo’s aan diverse stakeholders. Door een duidelijke projectscope was vooraf helder hoe de implementatie eruit zou komen te zien, zodat achteraf niemand voor verrassingen kwam te staan.