B2B e-commerce platform dat profiteert van Magento Open Source, Hyvä frontend én maatwerk

Mapeco

Waar groothandel Mapeco in de beginjaren startte als typische ijzerhandel, is de B2B-organisatie inmiddels uitgegroeid tot een totaalleverancier van alles wat met bouw en industrie te maken heeft. Met als streven om ‘het beste’ te bieden aan de vakman. Al eerder mocht XSARUS Mapeco ondersteunen in hun digitale ambities, deze samenwerking kreeg een succesvol vervolg.

Naast de vijf fysieke winkels van Mapeco blijft het e-commerce platform een strategische factor richting de B2B-doelgroep. Zowel qua huidige technische setup als commercieel perspectief werkte het platform niet meer in Mapeco’s voordeel. De overstap naar een nieuw en stabiel e-commerce systeem werd noodzakelijk om de zakelijke klanten zo goed mogelijk te bedienen.

Dankzij ons nieuwe B2B e-commerce platform ervaren onze online klanten dezelfde service en beleving die ze gewend zijn in onze fysieke filialen. Dit sluit naadloos aan bij onze ambitie om zowel online als offline het beste aan de vakman te bieden.
Niels Kokx, e-commerce verantwoordelijke bij Mapeco

Magento Open Source met Hyvä frontend

Het nieuwe e-commerce platform van Mapeco combineert Magento 2 Open Source met het Hyvä theme, een open source frontend techniek die gebaseerd is op de Magento standaarden. Deze geoptimaliseerde, door de community gedragen frontend is snel, lichtgewicht en brengt een relatief lage initiële investering met zich mee. Bovendien was Mapeco verzekerd van een snelle installatie.

Het Hyvä theme biedt een uitgebreid template waarin alle basis e-commerce best practices zijn toegepast. Hierdoor was het voor Mapeco niet nodig om een volledig designtraject te doorlopen.

Maatwerk: uitbreiding van B2B-functionaliteiten

XSARUS heeft diverse maatwerk B2B-functionaliteiten toegevoegd om voor Mapeco de gewenste mogelijkheden te realiseren.

Accountstructuren

De functionaliteiten rondom accountstructuren zijn voor Mapeco grotendeels opgelost door middel van een XSARUS module voor Magento Open Source. Dankzij deze module kan Mapeco eenvoudig bedrijfsaccounts aanmaken, accountstructuren opzetten en medewerkers beheren. De groothandel werkt veel met zzp’ers die werkzaam zijn voor meerdere bouwbedrijven. Een voordeel is dat je verschillende organisaties kunt koppelen aan een gebruiker (bijvoorbeeld de zzp’er) en zij vervolgens makkelijk switchen tussen de bedrijfsaccounts.

Bestellijsten

Het is per account mogelijk om meerdere bestellijsten toe te voegen en eenvoudig herhaalorders te plaatsen. Bij Mapeco gaat het vaak om grote orders en tientallen orderregels. Klanten importeren bestellijsten door middel van een CSV-bestand en kopiëren deze naar een ander bedrijf, zodat voor meerdere bouwplaatsen eenvoudig dezelfde orders kunnen worden geplaatst. Het komt voor dat voor tien locaties, tien keer exact dezelfde order geleverd moet worden, dus deze functionaliteiten vergroten de efficiëntie.

Ook is het mogelijk om standaard bestellijsten klaar te zetten voor type klanten als ‘houtbewerker’, ‘ijzerbewerker’ en meer. Op de productdetailpagina hebben klanten de optie om een product direct toe te voegen aan de bestellijst.

Klantspecifieke prijzen

Zodra een klant inlogt, verschijnen de real-time klantspecifieke prijzen (exclusief btw) over het hele assortiment, die gekoppeld zijn met het ERP-systeem. Zo is Mapeco in staat om op maat gemaakte aanbiedingen te doen, afgestemd op de unieke behoeften van een klant of klantsegment. Na goedkeuring kunnen klanten ook op rekening bestellen.

Btw-verificatie voor nieuwe klanten

Dankzij de standaard Magento-connectie met de VIES-database van de Europese Commissie valideert het systeem automatisch of het btw-nummer van een nieuwe klant bij een bestaande organisatie hoort. Hierdoor kan Mapeco klanten toewijzen aan de juiste zakelijke doelgroep, wat helpt bij het correct toepassen van belastingregels. Een sterke verbetering van de operationele efficiëntie en compliance van het platform.

Validatie van nieuwe gebruikers

Zodra een nieuwe gebruiker zich aanmeldt, start een geautomatiseerde validatie. Stel: een gebruiker meldt zich aan met een e-mailadres van een bestaande Mapeco-klant met klantspecifieke prijzen. Dan wordt een validatieproces in gang gezet richting Mapeco waarin deze nieuwe gebruiker gevalideerd wordt om fraude te voorkomen.  

Voorraad en omzet toewijzen aan juiste locatie

De vijf fysieke winkels van Mapeco bedienen elk een specifiek verzorgingsgebied, gesegmenteerd op basis van postcodes. Het systeem bepaalt door middel van de postcode welke winkel verantwoordelijk is voor de order. Hierdoor wordt de bestelling vanuit de juiste winkel geleverd en wordt de omzet toegewezen aan de betreffende locatie.

Nog meer functionaliteit

Naast de bovenstaande B2B-functionaliteiten profiteren Mapeco’s klanten ook van:

  • Inzicht in de voorraadstatus van een product per vestiging op de productdetailpagina.
  • Toegang tot uitgebreide accountinformatie: naast de basis accountdata zoals NAW-gegevens, afleveradressen en weborders, wordt ook informatie over de gekoppelde buitendienst verkoper, offline bestellingen, facturen en verzendingen getoond.
Het nieuwe platform stelt ons in staat om efficiënter te werken en onze zakelijke klanten een gepersonaliseerde online ervaring te geven. Al met al een boost voor onze marktpositie.
Niels Kokx, e-commerce verantwoordelijke bij Mapeco

Behaalde successen en toekomstige stappen

Dankzij het nieuwe e-commerce platform kunnen Mapeco en haar klanten nu rekenen op accurate voorraadgegevens en de juiste klantspecifieke prijzen. De gebruiksvriendelijkheid is aanzienlijk toegenomen: klanten navigeren moeiteloos door het B2B-platform. De combinatie van Magento Open Source met de Hyvä frontend biedt de gewenste snelheid, stabiliteit en flexibiliteit. Veel van de B2B-maatwerkoplossingen hebben al geleid tot merkbare efficiëntieverbeteringen.

Mapeco en XSARUS hebben dit project binnen slechts drie maanden succesvol afgerond. De samenwerking gaat verder met nieuwe optimalisaties in het vooruitzicht om zowel de bedrijfsprocessen als klantbeleving verder te verbeteren.