Van wildgroei aan tools naar conversiemachine

Travelbags is een toonaangevende (online) retailer in tassen, koffers en reisaccessoires. Sinds de lancering van de eerste generatie webshop in 2008 is Travelbags uitgegroeid tot een koploper in de markt. Met een sterke marktpositie in Nederland, België en Duitsland en een assortiment van meer dan 20.000 producten van ruim 100 topmerken. Om voorop te blijven lopen en te voldoen aan de hoge eisen die de consument anno 2025 stelt, is een vernieuwing van het totale IT-landschap nodig.
Focus op online groei en verlagen TCO
Travelbags groeide de afgelopen jaren hard, zowel in omzet als naamsbekendheid. De volgende stap? Een sterkere marktpositie creëren door extra focus op online, digitale innovatie en internationale uitbreiding. Tegelijkertijd wil Travelbags losbreken van licentiestructuren, neemt de retailer bewust afscheid van specifieke SaaS-componenten en worden sommige functies teruggebracht naar de basis. Minder terugkerende kosten, flexibiliteit dankzij de composable set-up en volledige controle met open-source systemen die schaalbaarheid en maatwerk mogelijk maken.
Vernieuwde samenwerking
Voor de replatforming en het realiseren van de online groeiambities schakelde Travelbags opnieuw XSARUS in. Een mooi vervolg op de eerdere succesvolle samenwerking.
Headless conversiemachine
De headless Magento Open Source set-up past óók Travelbags goed. Er is een ultrasnelle maatwerk frontend neergezet in combinatie met het Strapi CMS-systeem. Het basissysteem van Travelbags is een groot verschil met voorheen; het frontend design is strakgetrokken met behulp van een design system en de webshop is op CRO-vlak behoorlijk doorontwikkeld. Een mooie, gezamenlijke effort van de XSARUS experts en het Travelbags team.
Het personaliseren van producten krijgt een prominente plek op de roadmap en wordt in de toekomst voor steeds meer items mogelijk.
Contentbeheer met Strapi CMS
Travelbags maakt gebruik van Strapi, een stabiel, licentievrij en low-cost CMS dat perfect past in het IT-landschap. Het marketingteam van Travelbags kan snel en eenvoudig content creëren dankzij de uitgebreide contentmogelijkheden. Ook wordt multilanguage content ondersteund voor de drie storefronts.
Social media speelt een belangrijke rol in het bereiken van de doelgroep, daarom is Strapi gekoppeld aan kanalen als Meta, TikTok, Vimeo en YouTube Shorts. Ook is het eenvoudig om binnen Strapi maatwerk toe te voegen, zoals het XSARUS XCDN voor het schalen en optimaal uitserveren van productafbeeldingen.

Meer bereik met iedere review
Op het e-commerce platform vertaalt DeepL Translate on-site reviews direct, zodat een Nederlandse review ook in Duitsland verschijnt en vice versa. Schrijft een klant een review over een bruine portemonnee? Dan verschijnt diezelfde review ook bij andere kleurvarianten. Dit gebeurt zonder externe reviewtools. Via Spotler verstuurt Travelbags de reviewmails, deze combinatie bespaart aanzienlijk kosten.
Reviews worden als structured data aangeboden aan Google, dit draagt in positieve zin bij aan de organische zoekresultaten.
Altijd de beste deal met dynamische prijzen
Travelbags hanteert dynamische prijzen om altijd competitief te blijven. In de tool Symson staat de volledige productcatalogus en slimme scrapingregels monitoren continu de prijzen van concurrenten. Zo blijft Travelbags scherp geprijsd op alle verkoopkanalen.

Alumio stroomlijnt het IT-landschap
Naast de rebuild naar Magento Open Source, zijn ook deze componenten geïntegreerd in het IT-landschap: KatanaPIM, TableTop Order Management, Picqer, Twinfield, ChannelEngine en Returnless.
Integratieplatform Alumio verbindt deze systemen met elkaar in het composable e-commerce landschap, waardoor Travelbags grip heeft op alle technologie en ervoor zorgt dat berichtenuitwisseling soepel verloopt. Dataflows verschijnen visueel in één overzicht, wat snel inzicht creëert en Travelbags in staat stelt om zelf eenvoudig eerstelijns issues op te sporen. Dankzij de komst van Alumio bespaarde Travelbags kostbare ontwikkeltijd.
Efficiënt voorraadbeheer
Met TableTop Order Management en input uit Picqer houdt Travelbags controle over de voorraad. De inventory- en delivery promise-module maken het mogelijk om zowel backorder-stock als future-stock te verkopen, inclusief de juiste levertijden. Daarnaast stemt Travelbags leveringen af op DHL-tijdvakken, waarbij het systeem automatisch rekening houdt met magazijnprocessen, openingstijden, weekend- en feestdagen.
Het IT-landschap van Travelbags bestaat uit een slim samenspel van tools die naadloos met elkaar verbonden zijn
Sturen op data dankzij BI
Travelbags stuurt nu nóg scherper op data. We implementeerden Power BI en richtten dashboards in, zodat het team direct inzicht heeft in prestaties en kansen. Daarnaast integreerden we Spotler Activate voor personalisatie en marketingcampagnes.
Dankzij de FACTICX Merchandiser wordt de volgorde en sortering van producten op productoverzichtspagina’s dynamisch aangepast. Dit gebeurt op basis van omloopsnelheid, voorraad, marges en andere cruciale parameters.
Het IT-landschap van Travelbags bestaat uit een slim samenspel van tools die naadloos met elkaar verbonden zijn. Elke tool heeft een specifieke taak, waardoor het systeem overzichtelijk en beheersbaar blijft. Die, als je ze zo goed weet te beheren als Travelbags, een toekomstbestendig geheel vormen.
Samenwerking met blik op de toekomst
Het resultaat is groots: het e-commerce platform presteert én het vernieuwde IT-landschap is toekomstproof. Binnen een klein halfjaar is dit grootschalige project succesvol afgerond, waarbij XSARUS experts uit allerlei geledingen betrokken waren. Samen met Travelbags blijven we bouwen aan een langdurige samenwerking en verdere groei.