Internationale groei binnen handbereik met Akeneo PIM

Lucardi

Lucardi is de grootste juweliersketen van Nederland en heeft met meer dan 120 winkels een uitgebreide landelijke dekking. Ook in België en Duitsland is Lucardi met fysieke winkels aanwezig en richten ze zich met het e-commerce platform op deze drie landen. De kracht van Lucardi: trendy sieraden voor een betaalbare prijs.

Internationale groeiambities

Lucardi heeft grote (inter)nationale groeiambities, wat effect heeft op het bestaande e-commerce landschap. Door ERP-beperkingen en losstaande maatwerk oplossingen, mede rondom productinformatie, is de complexiteit van het landschap sterk toegenomen. Een PIM-systeem kan hierin uitkomst bieden. De wensen van Lucardi: maximale datakwaliteit en een flexibel datamodel, zodat uitbreiding (in de vorm van nieuwe marktplaatsen of doelmarkten) snel gerealiseerd kan worden. Voor de internationale groei is ook de meertaligheid van data essentieel.

Complexiteit van productvariaties

Het assortiment van Lucardi kenmerkt zich door veel variaties binnen een product, zoals maatvoering en kleur. Lucardi had de wens om deze complexiteit binnen een PIM-systeem optimaler te kunnen beheren.

Onze ambitieuze groeiplannen leverden uitdagingen op rondom het beheren van productinformatie. Met een assortiment dat beschikbaar is op verschillende webshops en marketplaces, is eenduidigheid in productdata onmisbaar. Dankzij het PIM-systeem kunnen wij sneller en eenvoudiger nieuwe marketplaces bereiken, het assortiment uitbreiden en alle bijbehorende productinformatie beheren. En daar hebben veel afdelingen profijt van!
Elles van Rheenen – van Leeuwen, Business Development Manager bij Lucardi

Oplossing: Akeneo PIM

XSARUS heeft een vertaalslag gemaakt van de wensen van Lucardi naar concrete mogelijkheden in Akeneo PIM. Met deze oplossing maakt Lucardi gebruik van sterke core PIM-functionaliteiten die ver zijn doorontwikkeld. Ook was het datamodel van Akeneo een goede match met Lucardi en passend bij het productaanbod. XSARUS en Lucardi hebben gezamenlijk de inrichting van het systeem gerealiseerd.

Nieuwe artikelen worden aangemaakt in het ERP en stromen automatisch naar het PIM-systeem, waar de data verrijkt wordt en de bijbehorende productstructuur wordt ingesteld. Vanuit Akeneo PIM komt de juiste productdata terecht in het CMS van het e-commerce platform en feedmanagement tools als Channable en ChannelEngine. Akeneo is gekoppeld aan het nieuwe kassasysteem en via de Akeneo App Store heeft Lucardi Translations.com geïntegreerd voor het vertalen en beheren van meertalige productinformatie.

Resultaat: een single-source-of-truth

Dankzij Akeneo PIM kan Lucardi nu bouwen op een single-source-of-truth voor alle productinformatie. De workflow rondom productinformatie is efficiënter ingericht; er is duidelijk inzicht waar actie benodigd is. Er is betere controle op de volledigheid en consistentie van data en productvariaties en gerelateerde artikelen zijn optimaal ingericht.

Een groot voordeel is dat Lucardi zelf, zonder bijkomstigheid van IT of developers de productdata kan managen. Dankzij de implementatie van Akeneo, is internationale uitbreiding voor Lucardi binnen handbereik.

Het resultaat mag er zijn. Het Akeneo PIM-systeem is stabiel, overzichtelijk en toekomstbestendig. We zien dat de energie die we erin hebben gestopt, zich ook uitbetaalt nu alle productinformatie op één centrale plek wordt beheerd. We kunnen veel meer waarde toevoegen aan een product in dezelfde tijd.
Elles van Rheenen – van Leeuwen, Business Development Manager bij Lucardi