Terug

Bij Nofruit ontwerpen klanten hun eigen kussens op maat voor stoelen en loungesets tot zitkussens voor in de boot of caravan. Veel maatwerk dus! Daarvoor heeft Nofruit op de webshop een stappenplan en een productconfigurator die bezoekers doorlopen om hun kussens samen te stellen. Tijd om te onderzoeken hoe dit bestelproces verbetert kan worden en kan leiden tot meer bestellingen. 

‘Voor ons is naast de sterke conversieverhoging, het maken van onderbouwde keuzes een grote win. We gaan minder op onderbuikgevoel af en laten de data 'bepalen', met behoud van ons DNA in content en stijl.’

Lennaert Visser
Eigenaar van Nofruit

Hoe beleeft een bezoeker het bestelproces? 

En tegen welke obstakels loopt een bezoeker aan tijdens het op maat maken van hun kussens? Om hierachter te komen schakelden we eindgebruikers in. Het verschil met een functionele A/B test? In user testing zit een stukje emotie en gevoel. Hierdoor kwamen we tot kwalitatieve, waardevolle inzichten: 

  • Laadsnelheid: Door te lange laadtijd tussen verschillende stappen, haakten gebruikers snel af. 
  • Hoeveelheid keuzes: De keuze was reuze. Fijn, maar ook overweldigend met het gevoel van dubbele stappen. 
  • Toelichting en advies: Dit werd in sommige gevallen gemist om een goede keuze te kunnen maken. 

Met deze aandachtspunten gingen Nofruit en FACTICX aan de slag: optimaliseren maar! 

Zichtbaar resultaat 

Dat het gebruiksgemak sterk is verbeterd, werd al vlug duidelijk uit de cijfers. De conversieratio op de webshop is toegenomen met zelfs 15%. Ook haken een stuk minder bezoekers af in de configurator; het uitstappercentage is afgenomen met 15%. Uit deze cijfers blijkt opnieuw hoe waardevol het is om gebruikers te betrekken bij het optimaliseren van een webshop en te luisteren naar de behoeften. 

Samen verder praten? 

Neem contact op met Ton, Lead Design & CX
Contact met TonJa, ik wil contact