Norah volgt de mode met splinternieuw Shopware e-commerce platform

Norah
Norah

Norah gelooft in de kracht van mode. Met de juiste kleding zie je er niet alleen mooi uit, je voelt je ook een stuk zelfverzekerder als je van je outfit houdt. Om de Nederlandse vrouw de kracht te geven om te zijn wie ze is, op ieder moment, maakt Norah elke collectie in de maten 36 t/m 48. Geen plussize, maar gewoon maten voor de Hollandse vrouw. Met meer dan 90 winkels door heel Nederland – en twee in België – is Norah niet meer weg te denken uit de winkelstraten. Naast de vele offline verkooppunten is de webshop ook een belangrijk verkoopkanaal.

Het voorgaande e-commerce platform voldeed vanuit technisch én esthetisch oogpunt niet meer helemaal. Daarom had Norah de wens voor een nieuw platform en ging hiervoor de samenwerking aan met XSARUS. Norah streefde naar een optimale verbinding tussen online en offline, waarbij inspiratie en beleving leidend zijn. Klanten moeten via ieder kanaal geïnspireerd raken en totaal ontzorgd worden. Dat is gelukt.

Op 30 januari 2023 lanceerde Norah haar splinternieuwe webshop op www.norah.eu, waar je niet alleen online dameskleding kunt shoppen, maar ook blogs met modenieuws, stylingtips en de laatste trends kunt vinden. Een moderne uitstraling en een fris en vrouwelijk design zijn kenmerkend voor de nieuwe webshop.

Norah
Norah
Wij zijn meer dan tevreden over het werk van XSARUS én het Shopware e-commerce platform. Onze webshop is onmiskenbaar Shopware, maar wel met de duidelijke identiteit van Norah. Op het resultaat mogen we trots zijn. Het was een sterk één-tweetje met XSARUS. Dat hebben we samen mooi gedaan!
Anousha de Ruiter, E-commerce Manager bij Norah

Keuze voor Shopware

“Norah staat bekend om haar vriendelijke sfeer, toegankelijkheid en persoonlijke modeadvies. Met de ruim 90 Norah winkels in Nederland weten veel klanten het jonge modemerk al te vinden. Maar ruim 40 procent van hen winkelt zowel online als offline, wat een naadloze verbinding tussen de webshop en winkels vereist", vertelt Anousha de Ruiter, E-commerce Manager bij Norah. "In 2022 besloten we de webshop te vernieuwen. Belangrijk was dat het een omnichannel webshop zou worden, met een makkelijk te beheren CMS. Een platform op basis van Shopware had vanwege de uitgebreide mogelijkheden de voorkeur. Zo kwamen we bij XSARUS uit."

Behaalde resultaten

  • Snelle, inspirerende webshop die duidelijk overzicht van mogelijkheden biedt
  • Visueel aantrekkelijke, eenvoudig aanpasbare landingspagina’s

Applicatielandschap

  • ERP: Navision
  • OMS: TableTop Order Management
  • CRM/Loyalty: TritonX
  • POS kassasysteem: Liv’
  • ESP: Copernica

Doelen

  • Grondige make-over van de look & feel van de webshop
  • Implementeren van een gebruiksvriendelijk en schaalbaar ERP-geïntegreerd e-commerce platform
  • Focus op inspiratie middels o.a. shop the looks
  • Up-to-date productinformatie door koppeling met voorraadbeheersysteem
Norah
Norah

Risico’s elimineren

Norah voerde met XSARUS gesprekken over de nieuwe shop. Lieven Pouwelse, E-commerce Consultant bij XSARUS: “We spraken intensief over de wensen met betrekking tot het nieuwe platform. Norah had een duidelijke voorkeur voor Shopware. Voor ons was Shopware nog redelijk nieuw op de menukaart, maar we waren het erover eens dat dit platform de meeste mogelijkheden biedt voor Norah. Na een grondige verkenning, waarin we bijna elke pixel bespraken en beschreven om op voorhand de risico’s zo veel mogelijk te elimineren, gaf Norah ons groen licht: ga maar aan de slag.”

Samenwerking in sprints

De samenwerking verliep goed, vertelt Lieven. “We werkten in de ontwikkelfase in sprints. Elke drie weken leverden we een bepaalde set functionaliteiten op en bespraken die met Norah. Toen het e-commerce platform eenmaal gereed was, kozen we voor een zogeheten soft launch. Een mogelijkheid om het platform goed end-to-end te testen voordat we écht live gingen.'' Anousha: “Dat was een goede keuze. Niet dat er veel bugs uit kwamen, maar het gaf ons wel de kans om de shop te perfectioneren voor de hard launch.”

De hard launch verliep vlekkeloos. Onze klantenservicemedewerkers hadden zich schrap gezet; die dachten dat het storm zou lopen met meldingen, zo net na de lancering. Volgens mij hebben ze het nog nooit zo rustig gehad als toen. Alles verliep volgens het boekje.
Anousha de Ruiter, E-commerce Manager bij Norah

Shop the look boordevol inspiratie

Norah biedt haar klanten extra inspiratie door de shop the look functionaliteit. Deze vorm van inspirationele content speelde mee in de keuze voor Shopware. Door middel van producttagging op afbeeldingen, komen de juiste producten samen bij de ‘shop the look’. Een boost voor de cross-sell.

Norah

Sterke verbinding tussen online en offline

Volgens Anousha zijn de resultaten van het nieuwe platform heel goed. “Het is moeilijk om vergelijkingen te trekken met de afgelopen coronajaren. Bovendien is de webshop nog maar kort operationeel. We hebben gefocust op ontwikkelingen die offline en online nog beter met elkaar verbinden. Eenheid die essentieel is voor de herkenbaarheid van Norah."

TableTop Order Management

Ook TableTop Order Management heeft hierin een groot aandeel. Dankzij het door XSARUS ontwikkelde order management systeem, heeft Norah grip op het order management proces. Norah gaat efficiënter te werk en de online- en offline verbinding is verder geoptimaliseerd.

Norah
Norah

Real-time inzicht in voorraad

Norah heeft nu een integraal en betrouwbaar beeld van de voorraad op alle voorraadlocaties zoals het centrale magazijn en de fysieke winkels. Waar voorheen de voorraad slechts een aantal keer per dag werd bijgewerkt, is deze nu real-time inzichtelijk. Ook klanten van Norah hebben op de webshop inzicht in de voorraad per fysieke winkel.

TableTop Order Management zorgt ervoor dat alle orders samenkomen op één centrale plaats waar ze gevalideerd worden. Alle fases van het order- en afhandelingsproces zijn inzichtelijk. Doet zich ergens in het proces een probleem voor? Dan kunnen medewerkers van Norah dit snel verhelpen.

XSARUS heeft zich bewezen als een flexibele partner die graag meedenkt over het stroomlijnen van het platform en onze order management processen.
Dennis Wanders, Online Marketeer bij Norah

Click & Collect

Webshopbezoekers kunnen dankzij Click & Collect hun bestelling eenvoudig in de winkel afhalen en zo verzendkosten besparen. Winkelmedewerkers beschikken over handscanners waar een app op draait; deze techniek is met elkaar geïntegreerd. Zo kunnen de medewerkers zien welke pakketten worden verwacht en opgehaald. Door middel van ingebouwde controles is de foutgevoeligheid minimaal. Click & Collect levert een extra contactmoment op met de klant in de winkel. Een mooie up- of cross-sell kans die de winkelmedewerker kan benutten.

Leverbelofte nakomen

Norah kan levertijden beter aansturen, zo kunnen klanten rekenen op een betrouwbare leverbelofte. De slimme technologie houdt rekening met rijroutes, cutoff tijden en biedt alternatieven​. Ook worden openingstijden en feestdagen hierin meegenomen. De levering voldoet bijna altijd aan de verwachting. Goed voor de klanttevredenheid. TableTop is geïntegreerd met de email verzendpartij van Norah om klanten op de hoogte te houden van hun orderstatus.

Norah
Dankzij TableTop Order Management hebben wij een duidelijker én real-time inzicht in onze voorraden en levertijden en dit tonen we aan onze online bezoekers. Ook kunnen wij hen zo duidelijk mogelijk informeren, ongeacht via welk kanaal zij een aankoop doen.
Dennis Wanders, Online Marketeer bij Norah

TritonX

Norah’s CDP/loyalty programma tritonX is volledig geïntegreerd in de ‘Mijn account’ omgeving, zodat klanten zich naadloos kunnen bewegen tussen de webshop en de fysieke winkel. Klanten kunnen op deze plaats alle accountdata vinden en het geeft inzicht in spaarpunten, kortingsvouchers en meer. Een goede manier om klantloyaliteit te versterken, in een passend Norah ‘jasje’.

Het nieuwe design heeft ervoor gezorgd dat onze klanten makkelijker hun favoriete items kunnen vinden, terwijl het tegelijkertijd een inspiratiebron is op het gebied van mode.
Anousha de Ruiter, E-commerce Manager bij Norah

Succesvolle co-creatie

Norah’s kennis van haar doelgroep en het online gedrag en XSARUS’ expertise op het gebied van design en e-commerce kwamen perfect samen tijdens het designtraject. Onze UI/UX experts zijn ondergedompeld in de wereld van Norah om zich in te leven in het merk, de producten én (potentiële) klanten. Waarom kopen klanten bij Norah?

Nu de retailer deze omvang heeft bereikt, wordt het steeds belangrijker om richtlijnen vast te leggen voor de on- en offline visuele stijl, voor alle communicatiemiddelen. Onze UI/UX experts deden een nieuw voorstel voor lettertype, kleur- en vormgebruik voor het e-commerce platform, waarbij de bestaande brandguide het uitgangspunt was.

Om de juiste keuzes te maken voor het design is grondige data-analyse gedaan. Hoe presteren bestaande pagina’s op de webshop? Als iets goed presteert wil je functioneel niet zoveel aanpassen. Slecht resultaat? Dan is de vrijheid gepakt om te verbeteren. Effectieve veranderingen, terwijl wel dicht bij het ‘Norah gevoel’ is gebleven. De unique selling points springen er écht uit.

Paradepaardje

Lieven is ook content. “Als implementatiepartner word ik heel blij van de ruimte om customizations toe te passen, zoals de stockindicator op de detailpagina. Op sommige platformen is dat lastig, maar met Shopware werd het mogelijk. De Norah webshop is een mooie, feature-rijke omgeving die echt inspireert. Ja, je kunt wel zeggen dat het ook één van onze paradepaardjes is.”

Omnichannel ambities

Klanten van Norah hebben dankzij TableTop Order Management een naadloze ervaring tussen on- en offline winkelen. Voor Norah is het een grote efficiëntieverbetering. Een bijkomend voordeel is dat het order management systeem steeds verder kan worden uitgebouwd met andere TableTop oplossingen. Kortom: TableTop groeit mee met Norah’s omnichannel ambities.