Meer creatieve vrijheid dankzij headless oplossing op basis van Shopware

Sacha

Met meer dan 40 winkels in Nederland, België en Luxemburg, 4 internationale webshops en aanwezigheid op diverse marketplaces verovert de Europese multinational Sacha de wereld van schoenen, tassen en accessoires. Bij dit fashionmerk (onderdeel van de Termeer Groep) draait alles om beleving. Sacha is altijd in beweging en de onderliggende systemen moeten deze dynamiek en creativiteit ondersteunen. En er moet een juiste balans zijn tussen beleving en conversie.

Het huidige systeem van Sacha voldeed niet meer en XSARUS bood dé oplossing: een krachtige headless omgeving op basis van Shopware die taken overneemt van het aanwezige systeem en functionaliteiten toevoegt. Sacha werkt al ruim 8 jaar nauw samen met XSARUS, ook voor het voorgaande e-commerce platform en het inriver PIM-systeem. Hierdoor kennen de organisaties en teams elkaar door en door.

Vanaf het moment dat de knop omging is de webshop er niet alleen qua look and feel op vooruitgegaan, maar zeker ook in gebruiksgemak. Dit zorgde meteen voor een hogere conversie.
Amber Spierings, Marketing & E-commerce Specialist bij Sacha
Sacha

Behoefte aan creatieve vrijheid

Bij Sacha ontstond de behoefte aan meer creatie, raakvlak en contactmomenten met de doelgroep. Om dit te realiseren, startte Sacha de oriëntatie voor een nieuw platform. De wens was in ieder geval: een headless oplossing (in een omnichannel en crossborder omgeving) met meer creatieve vrijheid. Sacha ging op zoek naar een geschikte leverancier en kwam voor de beste oplossing al snel (opnieuw) bij XSARUS uit.

Headless e-commerce platform

De bestaande content- en e-commerce opties zijn vervangen door losstaande systemen. Shopware 6 is de e-commerce motor en het Prismic CMS zorgt voor het stuk content en beleving. TableTop Order Management focust zich op de afhandeling en levering van orders en de verdere verbinding tussen on- en offline. Door de combinatie van deze systemen zijn de mogelijkheden voor Sacha onbegrensd en kunnen zij allerlei ideeën vormgeven en uitproberen.

Een ander voordeel van de headless opzet: het is eenvoudiger om slimme technologie toe te voegen. Bijvoorbeeld op het gebied van intelligente search & navigatie, segmentatie, personalisatie en loyalty.

Dankzij het nieuwe e-commerce platform kunnen we onze doelen en ambities realiseren en hebben we alle ruimte om te groeien.
Amber Spierings, Marketing & E-commerce Specialist bij Sacha
Sacha

Shopware: stabiele e-commerce motor

Als het op shoppen aankomt is het Shopware 6 e-commerce platform de transactionele motor. Die zorgt voor de correcte order flow: weergave van producten, check-out, verzending. De webshop heeft een compleet nieuwe lay-out gekregen. De Shopware software is heel modern ingericht; Sacha’s marketeers zien in één oogopslag alle producten en prijzen, waar ze meteen mee aan de slag kunnen. Alle soorten promoties zijn denkbaar en je kunt alles personaliseren.

Zo maakt Sacha in Shopware regels aan om eigen promoties op te zetten die passen bij de doelgroep. Een actie die ’s ochtends bedacht wordt, kunnen zij zelf ontwikkelen en dezelfde dag nog online zetten. Dankzij specifieke regels kan Sacha snel schakelen, denk aan het instellen van afwijkende tarieven voor verzendkosten die meteen zichtbaar worden op de frontend. Die flexibiliteit is Sacha alles waard en levert veel conversie op.

Sacha
Sacha

Prismic CMS: uitpakken met content

Door contentmanagementsysteem Prismic kan Sacha de webshop vullen met creatieve contentpagina’s. Met meer beleving, mooie video’s en inspirerende fotografie. Het losstaande CMS zorgt voor extra flexibiliteit rondom contentcreatie en maakt de kans op fouten bij het online zetten van content, blogs en andere creatieve uitingen minimaal.

Meer beleving, mooie video’s en inspirerende fotografie

Real-time voorraadbeheer met TableTop Order Management

Dankzij TableTop Order Management heeft Sacha real-time inzicht in de winkelvoorraad. Bezoekers van de webshop kunnen per product en maat zien of deze beschikbaar is in de winkel van hun voorkeur. Het winkelbezoek levert de medewerkers van Sacha een extra contactmoment op met de klant. Win-win! Relevante informatie voor de bezoeker, zoals openingstijden en adressen, worden via het order management systeem eenvoudig beheerd en automatisch doorgestuurd naar de webshop.

Omdat de levertijden worden bepaald aan de hand van de real-time voorraad, kunnen Sacha’s klanten rekenen op een betrouwbare leverbelofte. En dit voorkomt teleurstelling; goed voor de klanttevredenheid. Het TableTop Order Management systeem wordt steeds verder uitgebouwd met oplossingen die Sacha helpen om efficiënter te werken, kosten te besparen en de omnichannel winkelbeleving voor haar klanten te versterken.

Sacha
Sacha

Resultaat na livegang

De livegang ging vlekkeloos. Er was geen dip in de conversie en omzet te zien direct na livegang. Sterker nog: vanaf het moment dat de knop omging is de webshop er niet alleen qua look and feel op vooruitgegaan maar zeker ook in gebruiksgemak. Dit zorgde meteen voor een hogere conversie. Ook ervaren bezoekers een snelle webshop die bugvrij is en beter vindbaar.

(Omnichannel) winkelbeleving sterk verbeterd

Online bezoekers worden nu ondergedompeld in de wereld van Sacha met een brok aan inspiratie. Online shoppen gaat eenvoudiger van oriëntatie tot check-out. Er is een sterkere verbinding tussen het online platform en de fysieke winkels van Sacha. Door de Shop the Look functionaliteit kunnen webshopbezoekers zich, net als in de winkel, laten inspireren. De looks worden door Sacha met zorg samengesteld op basis van de laatste modetrends en laten zien hoe je een outfit optimaal kunt stylen. Voordeel voor Sacha: dit bevordert de cross-sell. Het nieuwe design en de TableTop Order Management oplossingen zorgen ervoor dat on- en offline winkelen meer met elkaar is verweven.

Sacha

Toekomstproof platform

Voor het nieuwe e-commerce platform heeft Sacha een grote investering gedaan in de technische architectuur. Om zeker te zijn van een toekomstproof systeem. De technische basisinrichting van Sacha wordt gekopieerd naar Manfield en Sissy-Boy, ook onderdeel van de Termeer Groep. Dit is een groot voordeel. Mochten er in de toekomst namen bijkomen, dan worden deze moeiteloos aangesloten. Indien nodig met een heel eigen frontend design, waardoor de consument niet doorheeft dat de webshops onderdeel zijn van één en hetzelfde platform. Met het nieuwe e-commerce platform kan Sacha haar doelen en ambities realiseren en is er alle ruimte om te groeien.

De samenwerking met XSARUS bleek ook dit keer weer een hele goede match. We zijn heel blij met het resultaat en kijken vol vertrouwen de toekomst in.
Amber Spierings, Marketing & E-commerce Specialist bij Sacha

Vertrouwen in de toekomst

De 8-jarige samenwerking vormde een stevige basis voor dit project. Sacha en XSARUS zitten op één lijn als het gaat om de manier van werken, verantwoordelijkheidsgevoel en toewijding om dit grote project te laten slagen. Door eerlijk te zijn en scherp te zijn op álles. De samenwerking bleek ook dit keer weer een goede match. Sacha is heel blij met het resultaat en kijkt vol vertrouwen de toekomst in.