Strategisch partnership om blij van te worden

Zusss
Zusss

Het Nederlandse fashion- en lifestyle merk Zusss is opgericht door de zussen én ondernemers in hart en nieren, Sietske van Hartingsveldt en Femke van der Hoef. Wat begon als hobby groeide uit tot een populair feel-good merk met een breed assortiment kleding, schoenen en (woon)accessoires. Al jarenlang helpt XSARUS als strategisch partner de digitale ambities van Zusss waar te maken.

Adobe Commerce platform

XSARUS ontwikkelde en onderhoudt de webshop van Zusss op basis van Adobe Commerce platform (voorheen Magento Commerce). Een perfecte match, aangezien Adobe Commerce enorm flexibel en naar wens aan te passen en uit te breiden is. Een platform dat is ontwikkeld voor optimaal gebruiksgemak én toekomstbestendig is.

Blij zijn, blij blijven’ is één van de belangrijkste quotes binnen Zusss. XSARUS past hier perfect bij. We hebben bijna dagelijks contact over mogelijke optimalisaties en adviezen. Kortom, een partij waar je blij van wordt én blijft.
Fay Harmsen, Marketing en Communicatie Zusss
Zusss
Zusss

Concept en Design

Voorafgaand aan de implementatie van Adobe Commerce focuste het designteam van XSARUS zich op de juiste vertaling van de kenmerkende offline uitingen van Zusss naar een passende online stijl. Een belangrijke voorwaarde hierin was dat de look and feel eenvoudig moet kunnen ‘meekleuren’ met de collectiewissel een paar keer in het jaar.

Door in de dealershowroom bij Zusss met alle betrokkenen om tafel te gaan tijdens een design kick-off ontstond een duidelijk beeld van wensen en eisen voor een visueel concept. Een uitgebreide data-analyse op het bestaande platform zorgde voor diverse uitgangspunten voor een verbetering in functionele werking. Het bezoek op locatie is voor de designers een eerste belangrijke stap. Het begint met inleven; in de klant, in het eindproduct en het belangrijkste, in de eindgebruikers en hun behoeften.

De vernieuwde online identiteit werd concreet gemaakt door het toe te passen op de mobiele key-wireframes waarin de grootste functionele knelpunten werden weggenomen. Het visueel concept, een uitgewerkt design system en een werkend eerste prototype zorgden voor een goed vertrekpunt voor de technische ontwikkelfase.

Zusss
Zusss

Gebruiksvriendelijk en goed vindbaar

Het geïmplementeerde Adobe Commerce platform biedt voor veel consumenten herkenning. Het doet wat men verwacht en is erg gebruiksvriendelijk. Eén van de optimalisaties die in de nieuwe shop is doorgevoerd, is de verbeterde url-structuur. Een belangrijk aspect om de vindbaarheid in Google te verbeteren.

Optimalisatie van de customer journey met Datatrics

Als digital partner van Zusss adviseerde XSARUS om het nieuwe platform aan te grijpen om nóg meer data gedreven te werk te gaan zodat Zusss relevanter kan worden in de customer journey en zo nog persoonlijker kan zijn voor haar klanten. Een tool die we daarbij inzetten is Datatrics.

Binnen Datatrics zijn resultaten per touchpoint overzichtelijk in te zien. Hoewel sommige touchpoints uitzonderlijk goed presteren – sommigen zorgen in het geval van Zusss voor een conversieratio toename van 40% – is het belangrijk om de resultaten te zien in de volledige breedte van de customer journey. Het mooie aan Datatrics is dat er constant verder geoptimaliseerd wordt. Door veel te testen, wordt de customer journey steeds relevanter en persoonlijker.

Zusss
Met Google Ads blijven we continu in ontwikkeling. Hebben we net onze strategie geoptimaliseerd, staan de volgende stappen voor geautomatiseerde ads alweer klaar. XSARUS helpt ons vooruitstrevend te blijven op alle facetten van online marketing.
Fabiënne Spruijt, Online Marketeer bij Zusss

Aanscherping Google Ads strategie

Om nog meer naamsbekendheid te genereren en daarmee nog meer nieuwe klanten te bereiken, onderzochten we de potentie van Google Ads voor Zusss. Dankzij de door Zusss opgestelde persona’s wordt gericht omgegaan met het bereiken van de juiste doelgroepen in combinatie met relevante content. Binnen reeds goed renderende campagnes zijn doelgroepen van verschillende campagnetypes vergroot. Zo zijn de Google Shopping campagnes verbreed en wordt retargeting ingezet. Om de naamsbekendheid te vergroten zijn nieuwe campagnes ingezet op specifieke Google Display netwerken als YouTube, Gmail en Discovery.

Drie maanden na aanpassing van Zusss' Ads-strategie was al een verdubbeling zichtbaar in het aantal sessies, in de opbrengst en ondersteunende waarde. Wat zeker bijdraagt aan dit resultaat, is dat de webshop van Zusss continu wordt geoptimaliseerd en dat de advertenties goed aansluiten op de landingspagina’s van de webshop.

Verdere conversieoptimalisatie door inzet van data & gebruikers

Naast de lopende optimalisatie processen, zoals CRO en personalisatie middels Datatrics, is er een project gestart om een actueel beeld te krijgen van de doelgroep van Zusss. Het doel? Op basis van klantbehoefte de relevantie van het platform, andere kanalen en marketinguitingen vergroten. Door de juiste mix van onderzoekmethodes in te zetten; data-analyse, enquête en interviews, hebben we in samenwerking met Zusss de persona’s aangescherpt en uitgebreid. In een aantal customer journey sessies hebben we samen met Zusss de volledige klantreis doorlopen aan de hand van de vernieuwde persona’s. Voor alle knelpunten zijn op basis van de klantbehoefte nieuwe ideeën en oplossingen voorgedragen en zijn de volgende optimalisaties doorgevoerd:

  • Eenduidige merkidentiteit: door een vernieuwd logo,aanpassing van het lettertype en het herzien van diverse UI-elementen sluit de look and feel nog meer aan bij de algehele merkbeleving.
  • Inspirerende productpagina's: de productdetailpagina is geoptimaliseerd door o.a. de toevoeging van videoclips en de uitlichting van productteksten. Dit draagt bij aan het versterken van het kenmerkende Zusss-gevoel en een inspirerende shopervaring.
  • Geoptimaliseerde winkelmand: De herontworpen winkelmand zorgt voor een visueel rustigere uitstraling. De aandacht wordt hierdoor gericht op de essentiële elementen. Hierdoor zijn eventuele vragen en twijfels bij het afronden van een bestelling volledig weggenomen.

Het resultaat mag er zijn. Mede dankzij de combinatie van zowel kwantitatieve als kwalitatieve data en de expertise vanuit Zusss en XSARUS die elkaar versterken.

Strategisch partnership

De samenwerking tussen Zusss en XSARUS gaat onverminderd door: trainingen over content, conversie-optimalisaties, SEO en SEA adviezen en backend functionaliteiten. XSARUS probeert zoveel mogelijk kennis over te dragen aan Zusss, want XSARUS helpt niet alleen bij de ontwikkeling en implementatie van een goede digitale shopomgeving en ervaring, maar is een strategisch partner die brands en retailers verder helpt door ambitieuze doelen te stellen en zich hieraan te committeren.