Data Strategie

De weg naar een succesvolle data driven organisatie

Data is cruciaal geworden in ieders bedrijfsvoering. Als organisatie weet je dat je iets moet doen met de beschikbare data, maar hoe of waar begin je? Hulp inschakelen is een optie, maar vaak wil je ook zélf met je eigen team in staat zijn om datavraagstukken op te lossen. Kortom, je wilt meer data driven worden. Maar data en technologie op zichzelf maken een organisatie niet direct succesvoller. Een goede data strategie wél.

Een data strategie opstellen: waar begin je?

Om een succesvolle data driven organisatie te worden is een goede data strategie nodig. Hoe pak je dat aan?

  1. Doelen opstellen: welke doelen wil je bereiken met de data?
  2. Data-volwassenheids-check: hoe volwassen is de organisatie al op het gebied van data?
  3. Aanpak: welke stappen ga je zetten om doelen te bereiken?
  4. Uitvoering: aan de slag!

Hulp nodig bij jouw data strategie?

Plan een kennismaking

Data doelen opstellen

Het bepalen van een data strategie begint bij het bepalen waarom je iets met data wilt gaan doen. Bijvoorbeeld:

  • inzicht krijgen in 'hoe je ervoor staat'
  • gefundeerde keuzes maken
  • inspelen op trends
  • klantgedrag inzichtelijk krijgen

Zodra je de 'waarom' achterhaald hebt, kun je bepalen wat je met de data wilt bereiken; je stelt doelen op. Deze doelen worden uitgedrukt in acties die met data worden uitgevoerd. Denk aan optimaliseren, inzichtelijk maken of voorspellen. Met andere woorden: wat gaan we doen? Vervolgens ga je aan de slag met hoe? Hoe zorg je ervoor dat de gestelde doelen daadwerkelijk met data bereikt worden? Voordat je daarmee aan de slag kunt, is het slim om eerst het data-volwassenheidsniveau van de organisatie in kaart te brengen.

Data-volwassenheidsmodel 

Het is belangrijk om eerst een beeld te vormen van de data-volwassenheid van jouw organisatie. Hierdoor krijg je inzicht in waar je op dit moment staat. Om de volwassenheid van jouw organisatie te bepalen, kun je gebruik maken van het data-volwassenheidsmodel. Dit model kijkt onder andere naar:

  • huidige data-inrichting
  • data ambities
  • aanwezige competenties en rollen binnen de organisatie
  • beschikbare tooling binnen de organisatie

Vervolgens bepaal je welke acties ondernomen moeten worden om op het gewenste volwassenheidsniveau te komen. De acties leg je vast in een roadmap waar je met data-experts aan werkt.

Data-expert nodig?

Plan een kennismaking

Op naar een data driven organisatie

Wil je aan de slag met een data strategie en kun je daarbij wel wat hulp gebruiken? Onze experts helpen je met:

  • het opstellen van een data strategie op basis van strategische sessies
  • het inzichtelijk maken welke data en technologie nodig is
  • het opstellen van een roadmap en de daaruit volgende concrete acties
  • samenwerken aan acties om de opgestelde doelen te behalen
  • innovatieve dataoplossingen binnen de organisatie implementeren

Sta je voor de uitdaging om een data strategie en data technologie neer te zetten om duurzame waarde uit data te krijgen? Wij helpen je graag verder met de data strategie die past bij jouw organisatie. Met meer dan 20 jaar kennis en ervaring binnen e-commerce, digital marketing, data en techniek bepalen we samen de koers om doelen te behalen en waarde te creëren.

Plan een kennismaking

Hulp nodig bij het opstellen van jouw data strategie? Laat hieronder je gegevens achter. We nemen contact met je op voor een vrijblijvende kennismaking.

Door gebruik te blijven maken van onze website, geef je toestemming en ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie kan je vinden op onze cookiespagina.