De kracht van een CMS in een composable opzet

Alexander Robijn
Alexander Robijn
Manager Sales & Marketing
3 januari 2022

CMS, search & navigation, product discovery, promotions & pricing, personalization, my-account. Allerlei losstaande componenten die onderdeel kunnen zijn van een composable commerce opzet, waarbij ze in de totale e-commerce architectuur een geheel vormen. In een eerder artikel over composable commerce beschreven we onze kijk op deze ontwikkeling in de markt. Is het toekomstmuziek of direct starten? Áls je start, begin dan klein. Een logische eerste stap kan een headless contentmanagementsysteem zijn.

Wat is de kracht van een los CMS in een composable commerce opzet? En is het voor iedere (online) retailer een must?

Complete vrijheid en goede performance

In een standaard e-commerce systeem is altijd een CMS aanwezig waarbinnen de inhoud van de webshop wordt beheerd. Pagina’s en productcatalogi worden samengesteld zonder dat hiervoor technische kennis nodig is. Vervolgens wordt de content direct gepubliceerd aan de voorzijde van de webshop. Wat je maximaal uit deze CMS-functionaliteiten kunt halen verschilt per e-commerce platform, maar is ook sterk afhankelijk van wat je als organisatie wilt bereiken op contentgebied. Is unieke en inspirerende contentcreatie heel belangrijk om jouw bezoekers te verleiden? Of weet je bezoeker exact waar hij/zij naar op zoek is?

Vrijheid in contentbeheer

Waar het ‘ingebakken’ CMS onderdeel is van een totale e-commerce oplossing, focust het headless CMS op waar het echt goed in is. Bij een composable commerce opzet is de plaats waar je content beheert, losgekoppeld van de presentatielaag. Het losse CMS is een backend systeem dat door middel van API’s inhoud levert aan de frontend van de webshop én dat dynamische content verspreidt naar verschillende kanalen en apparaten. Vanaf één centrale plaats. Welke kanalen? Dit kan een instore kiosk zijn, maar het kunnen ook mobiele apps zijn. Een simpele contentwijziging als het aanpassen van een afbeelding, wordt direct naar alle kanalen gecommuniceerd. Dit zorgt voor merkconsistentie en maakt het eenvoudig om sales- en marketingcampagnes op te zetten.

Daarnaast wordt de frontend op maat gebouwd, waardoor de content- en designmogelijkheden ongelimiteerd zijn en de nieuwste technieken kunnen worden toegepast. Je bent vrij om te kiezen welk CMS en welke techniek wordt gebruikt. Er hoeft in dit geval niet binnen de grenzen van het e-commerce systeem gewerkt te worden.

Is een verandering van e-commerce systeem gewenst of verandert er iets in de totale stack? Dan kan de content in het losstaande CMS eenvoudig gekoppeld worden aan een andere e-commerce motor, waardoor er geen contentmigratie nodig is. Er gaat geen waardevolle inhoud verloren.

Stop met denken in pagina’s

Een algemeen kenmerk van een headless CMS is de vrije modellering van contenttypen. Hiermee kunnen zelf, of met hulp van consultants, definities worden gemaakt van de content die beheerd gaat worden in het CMS. Dit kunnen natuurlijk hele pagina’s zijn, maar de echte kracht van zo’n CMS komt tevoorschijn wanneer er meer conceptueel gedacht wordt. Door de contenttypen slim aan elkaar te linken, kan er over de gehele linie consistentie en efficiency worden bereikt. Bijvoorbeeld een contentdefinitie voor een merk, een store, een blog-auteur, een thema of een losse banner. Die vervolgens in de presentatie op diverse plaatsen kunnen worden gebruikt en maar één keer worden gevuld. Dit is een enorm voordeel ten opzichte van het doorgaans aan de categoriestructuur opgehangen CMS in een e-commerce platform.

Focus op performance

Door de content te scheiden van de techniek, neemt de performance en snelheid van het e-commerce platform toe. In de toekomst serieus opschalen? Dan is deze opzet hier beter op voorbereid.

Een voorbeeld van een CMS-systeem waar XSARUS veel mee werkt is Prismic. Dit systeem hebben we bij klanten als Eijerkamp en Van den Assem succesvol geïmplementeerd in een headless of composable opzet. De gemene deler: zij ervaren gebruiksvriendelijkheid, creativiteit op het gebied van contentcreatie, flexibiliteit en snelheid. Ook op momenten dat de webshop druk bezocht wordt.

CMS bij Van den Assem

Het Prismic CMS bevat alle content en het beheer ervan. Een zeer gebruiksvriendelijke oplossing die ruimte biedt voor creativiteit. Zo is Van den Assem bijvoorbeeld in staat om op de webshop inspirerende, trendgerichte blogs te plaatsen en contentwijzigingen in te plannen.

De headless frontend zorgt voor volledige vrijheid en flexibiliteit op het gebied van design en daarnaast optimale performance. Ook kan content doorgestuurd worden naar schermen in de winkels en de mobile app.

Lees de case hieronder.

Van den Assem
Headless e-commerceplatform als uitgangspunt voor verdere groei
Bekijk de case

Relatie tussen producten en content

Omdat het headless CMS volledig losstaat van het e-commerce systeem ‘weten’ deze systemen in principe ook niets van elkaar. Een headless CMS als Prismic overbrugt deze kloof door het aanbieden van integration fields. Het CMS maakt gebruik van een productdatafeed uit het e-commerce platform, waardoor de content editor in een gebruiksvriendelijk zoekscherm een product kan selecteren voor bijvoorbeeld plaatsing in de content.

WYSIWYG

What-you-see-is-what-you-get is in een headless wereld eigenlijk een contradictio in terminis. Want door de loskoppeling van de frontend heeft het CMS geen weet van de plaats waar de content wordt weergegeven, welke HTML-opbouw er uiteindelijk komt en welke styling actief is. Dat is jammer, maar ook daar is vaak aan gedacht. Prismic heeft een preview functie waarmee de content, ook wanneer deze nog niet gepubliceerd is, kan worden getoond in een geconfigureerde frontend. Omgekeerd is het ook mogelijk, mits geautoriseerd, om vanaf de live-site direct naar het juiste content element door te klikken in het CMS.

Extra ‘enterprise’ features

Naast de vooral non-functionele argumenten die pleiten voor het gebruik van een headless CMS, zijn ook de extra features die zo’n CMS heeft een goede reden om deze kant op te bewegen. Denk hierbij aan workflows en approval van content, A/B testing van content (m.b.v. Google Analytics integratie), staging & scheduling, CDN en responsive views. Dit soort features zie je doorgaans niet in het e-commerce platform maar komen echt uit de (enterprise) CMS-wereld.

Geschikt voor iedere organisatie?

Waarschijnlijk (nog) niet. Wij begrijpen dat dit nog niet voor iedere organisatie haalbaar of nodig is. Niet voor niets bevat een e-commerce systeem standaard genoeg features die kunnen zorgen voor online succes. Het hangt sterk samen met waar je als merk of retailer naartoe wilt en welke groei je voor ogen hebt. Het is hierbij ook van belang naar je organisatie, je team, te kijken: wie moet er straks in welk systeem werken en hoe logisch is dat gezien de diverse rollen?

Aangezien een composable CMS-systeem niet kan bestaan zonder dat er een frontend design aan te pas komt, moet hier tijd en geld in worden geïnvesteerd. Ook wordt de totale architectuur, alhoewel logischer, complexer met de komst van losse onderdelen.

Klaar voor een eerste stap?

Er valt genoeg te overwegen. Onze consultants denken graag mee over het composable vraagstuk en de uitdagingen die erbij komen kijken, neem vrijblijvend contact op met ons.

Of de volgende stap?

Dat kan natuurlijk ook! Misschien maak je al gebruik van een headless CMS en is het nu tijd om een ander component of module te implementeren, een headless checkout of search & navigation oplossing. Ook hier helpen wij graag bij.