De XSARUS Merchandiser

Aart de Landmeter
Aart de Landmeter
Accountmanager
29 november 2022

Eén van de grootste dilemma’s van een e-commerce manager is welke producten zichtbaar zijn in het eerste scherm van de productoverzichtspagina’s. Of het nu de categorielistingpagina, campagne landingspagina of zoekresultatenpagina is: je hebt vaak een aanbod van honderden artikelen en maar 9 tot 12 plekjes in je eerste view. XSARUS heeft hier een krachtige oplossing voor ontwikkeld. Inmiddels live bij meerdere van onze klanten: de XSARUS Merchandiser.

Altijd het beste overzicht van jouw producten

Boost or bury

Het e-commerceplatform biedt standaard mogelijkheden om de volgorde en sortering van producten te bepalen, zodat deze aan de websitebezoeker gepresenteerd worden zoals jij dat wilt. Je kent ze natuurlijk: de filters op categorie, kleur, maat, seizoen, uitvoering en sortering van hoog naar laag op alfabet, prijs of aanbevolen.

Ben je verder in het proces van conversieoptimalisatie of klantretentie, dan blijkt dit vaak net niet voldoende te zijn. Je mist dimensies en importantie die ‘boost or bury’ bepalen. Je wilt gewoon meer grip op wat helemaal komt bovendrijven of wat je juist zo ver mogelijk naar beneden wegduwt.

Helaas mist het e-commerceplatform dan de data, logica of workflow om real-time relevante productoverzichten op te kunnen bouwen. Plug-ins die in de markt zijn bieden soms een gedeeltelijke oplossing, maar laten je vaak nog met veel handwerk zitten.

Vanuit een Data Driven aanpak gaat XSARUS een stap verder met jouw data

Onze drive is om aan jouw doelgroep het optimale productoverzicht te tonen. Dit bereiken we door business parameters aan de standaard index toe te voegen, zoals:

  • Productmarge
  • Sale+ of Sale-
  • Product views
  • Seizoensinvloeden
  • Voorraad binnen maatbogen
  • Retourpercentage op artikelen

Ook kunnen externe facetten worden meegenomen in de weging, zoals weersvoorspelling of bezoekersgedrag.

Hoe werkt het?

Het fundament van de XSARUS Merchandiser ligt in het XSARUS Data Platform. Hierin wordt data vanuit het e-commerceplatform, PIM, analytics etc. opgeslagen. Via slimme algoritmen worden optimalisatiestappen doorgevoerd en een classificering aangemaakt.

In het Data Platform heb je een handig dashboard waarin je zelf kunt bepalen wat jij belangrijk vindt. Als resultaat wordt een ranking gegenereerd en wordt data geaggregeerd op basis van jouw weging en voorkeuren, tot een lijst die als feed terug het e-commerceplatform ingaat.

Grip

In het XSARUS Data Platform regel je de ‘boost or bury’ strategie in. Daarnaast kun je in het e-commerceplatform bepalen bij welke profielen, segmenten of categorieën je deze weging uit het Data Platform wilt toepassen. In de backend van het e-commerceplatform kun je de resultaten previewen, voordat je de logica live zet.

De Merchandiser + data consultancy

Wil je ook volledige grip op je productoverzichtspagina’s zonder de downside van performanceverlies of veel handwerk? Dan komen we graag met je in contact.

We kunnen de basis van de Merchandiser App vlot implementeren (we hebben actieve implementaties op o.a. Adobe Commerce en Shopware). Onze Data Consultants zorgen voor een stuk solide begeleiding bij het inregelen en optimaliseren.