Terug
25 maart 2024

Design system voor een consistente merkbeleving en gebruikerservaring 

Integreer jouw merkidentiteit in elke ervaring

Barry Breur
Senior UI Designer

Is jouw merkidentiteit overal herkenbaar? Met een design system zorgen we ervoor dat jouw organisatie één lijn kan trekken in de online (en offline) uitstraling. Zo zijn jouw bezoekers verzekerd van een eenduidige, consistente merkbeleving en gebruikerservaring.  

Wat is de functie van een design system? 

In een design system worden alle designelementen vastgelegd van jouw organisatie. Denk hierbij aan tyopgrafie, kleurpaletten, logo's, iconensets en elementen als buttons en formulieren. Het doel hiervan is om overal, van je webshop tot je social media kanalen en fysieke winkel, dezelfde huisstijl te waarborgen. Zo ontstaat er een eenheid in de stijl en merkidentiteit van jouw organisatie én wordt het herkenbaar voor jouw klanten en bezoekers. Een design system is flexibel en kan continu aangepast en uitgebreid worden, oftewel: nog genoeg ruimte voor creativiteit! 

Is jouw merkidentiteit overal herkenbaar? 

Hoe groter je organisatie, hoe lastiger het is om te waarborgen dat alle teams en medewerkers de juiste huisstijl toepassen. Daarnaast zien we vaak dat de huisstijl van organisaties vooral gericht is op offline communicatie. Is jouw merkidentiteit consistent? Zowel offline als online? FACTICX helpt jou hierbij door een efficiënt design system te creëren.  

Hoe zet FACTICX een design system in? 

We gaan met je in gesprek over de merkidentiteit en verzamelen huisstijlhandboeken en brandguides van je organisatie. Bestaan deze niet? Dan gaan we zelf op onderzoek naar de huisstijl van je organisatie door de fysieke winkels te bezoeken, de sfeer te voelen en te bgrijpen. Al deze input wordt gebruikt voor het maken van jouw design system.

Het fundament van je e-commerceplatform 

Tijdens de (door)ontwikkeling van een webshop, zijn design systems vaak essentieel. Het vormt de basis voor de frontend van je e-commerceplatform en bepaalt de sfeer, stijl en het gevoel op je webshop. Een design system bestaat uit drie lagen: stijl, interface elementen en componenten. 

  • Stijl: Binnen deze laag leggen we de gewenste look-and-feel vast met behulp van brandguides, gesprekken met jou en je organisatie en eventuele winkelbezoeken. Dit is de eerste aanzet voor de juiste merkbeleving 
  • Interface elementen: Door middel van interface elementen zoals buttons of selectievakjes navigeert een bezoeker door jouw webshop. We zorgen dat deze elementen herkenbaar en gebruiksvriendelijk zijn en designen deze in de juiste stijl. 
  • Componenten: Deze ontstaan door stijl en interface-elementen samen te voegen. Wat bedoelen we met een component? Bijvoorbeeld de webshop-header, deze bevat alles van logo tot huisstijlkleuren, typografie en interface elementen.

Consistentie, efficiëntie en eenduidigheid 

Een design system brengt tal van voordelen met zich mee, waaronder een consistente merkbeleving en gebruikerservaring. Daarnaast is het efficiënter om al je designelementen op één centrale plek te beheren. Het design- maar ook het doorontwikkelingsproces wordt eenvoudiger en de kans op fouten neemt af. Kortom, een design system is essentieel als jouw organisatie een eenduidige merkbeleving en gebruikerservaring wil realiseren.