4 e-commerce trends in het B2B-landschap

Marvin de Reuver
Marvin de Reuver
Senior Accountmanager
14 juli 2024

Stijgende verwachtingen van klanten, marktverschuivingen en opkomende technologieën veranderen continu de manier waarop je als groothandel, distributeur of merkfabrikant jouw zakelijke klant bedient. Welke trends en ontwikkelingen spelen er op dit moment in het B2B e-commerce landschap? En hoe kun je hier als organisatie slim op inspelen?

Eén ding is zeker: meebewegen of uitblinken om succesvol te blijven

1. Artificial Intelligence (AI)

Een techniek waar je niet meer omheen kunt en waar veel voordeel uit te behalen valt. Welke AI-technologie past bij jouw B2B e-commercestrategie en draagt bij aan de efficiëntie van je bedrijfsprocessen? Met de juiste AI-tool is het mogelijk om handelingen te automatiseren, waardoor medewerkers meer tijd hebben voor bijvoorbeeld strategische plannen en taken. Een aantal voorbeelden van hoe AI jouw B2B-organisatie kan ondersteunen:

  • Contentcreatie: AI creëert teksten die aansluiten op de tone-of-voice van een organisatie. Denk aan productomschrijvingen of vertalingen van teksten op productdetailpagina’s.
  • Real-time marktinzichten: AI analyseert real-time gegevens denk aan waardevolle informatie over markttrends, concurrenten en prijsdynamieken. Hierdoor kun je beter anticiperen op marktveranderingen.
  • Klantenservice: Geavanceerde chatbots en virtuele assistenten automatiseren en verbeteren de klantenservice. Zo voldoe je aan de behoeften van de klant en ga je efficiënter te werk.

Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van hoe AI toegepast kan worden als je het op de juiste manier doet. En dit is slechts het begin, de mogelijkheden worden steeds groter.

2. Marketplaces

De afgelopen jaren is het belang van marktplaatsen in B2B e-commerce gestegen en ook dit jaar is het een belangrijke trend.

Het aanbieden van producten op marketplaces geeft een boost aan de merkbekendheid en het marktbereik. Dankzij deze platforms wordt de zichtbaarheid van je product verhoogd doordat het verschijnt in algemene zoekopdrachten en aanbevelingen zoals “klanten bekeken ook…”. Vergelijkingstools helpen de klant om de marketingruis te omzeilen en de beste deal te kiezen op basis van prijs of functies. Dit is niet alleen gunstig voor een B2B-organisatie, maar ook voor kopers die op zoek zijn naar het product dat het best aansluit bij hun behoeften. Bovendien bieden marktplaatsen een breed scala aan aanbiedingen op één plek, wat tijdsbesparing en gemak oplevert.

In het verleden was de toetredingsdrempel voor marketplaces hoog. Deze uitdaging wordt steeds kleiner dankzij geavanceerde PIM-systemen die de migratie en het beheer van productdata eenvoudiger maken.

3. Personalisatie

In de B2C-markt wordt personalisatie al in grote mate toegepast, ook in B2B e-commerce wordt dit steeds belangrijker. In plaats van een one-size-fits-all aanpak, verwachten ook zakelijke klanten een op maat gemaakte ervaring die aansluit bij hun behoeften en voorkeuren. Met behulp van data kun je als groothandel of merkfabrikant interessante inzichten verkrijgen over het gedrag, de voorkeuren en aankoopgeschiedenis van klanten. Deze inzichten maken het mogelijk om bijvoorbeeld de volgende personalisaties toe te passen:

  • Gerichte productaanbevelingen
  • Dynamische prijzen en kortingen
  • Gepersonaliseerde, relevante content
  • Assortiment dat afgestemd is op de klant

Personalisatie verhoogt niet alleen de klanttevredenheid en -loyaliteit, maar kan ook de verkoop en omzet stimuleren. Een belangrijke troef om de concurrentie een stap voor te blijven.

4. Digital Sales Rooms

Een snelgroeiende trend binnen B2B e-commerce zijn Digital Sales Rooms (DSR). DSR's zijn virtuele ruimtes waarin je alle relevante verkoopmaterialen, zoals presentaties, contracten, prijstabellen en multimedia-inhoud, samenbrengt. Hiermee kun je een gepersonaliseerde en boeiende ervaring bieden aan (potentiële) klanten. Door alles op één plek te centraliseren, werk je efficiënter en begeleid je klanten beter door het complexe B2B-aankoopproces. Bovendien bieden DSR's de mogelijkheid om interacties en klantgedrag te volgen, wat waardevolle inzichten oplevert. Deze inzichten kun je gebruiken om het aankoopproces te optimaliseren en de klanttevredenheid verder te verhogen.

Meebewegen of uitblinken?

Om als groothandel of merkfabrikant relevant te blijven, is het belangrijk om mee te bewegen, of zelfs uit te blinken, op deze trends. Zo blijf je niet alleen relevant, maar ook competitief. Herzie en evalueer je B2B e-commerce strategie daarom voortdurend en zorg dat jouw organisatie klaar is om te innoveren en te investeren in nieuwe technologieën en ontwikkelingen.