B2B-functionaliteiten die jouw concurrentiepositie, efficiëntie en klantrelaties bevorderen

Melanie Koppenaal
Melanie Koppenaal
Accountmanager
18 juli 2024

Als je als organisatie actief bent binnen de B2B e-commerce zoek je naar manieren om jouw concurrentiepositie te versterken, operationele efficiëntie te verbeteren en klantrelaties te verdiepen. Op het B2B e-commerce platform of klantportaal, wil je zorgen dat de functionaliteiten aansluiten bij de behoeften van jouw zakelijke klant, zonder dat er aanzienlijke maatwerk elementen nodig zijn.

Van klantspecifieke prijsmodellen tot geavanceerde voorraadbeheersystemen. Met een naadloze en gepersonaliseerde winkelervaring voeg je waarde toe, dit geldt zeker niet alleen voor B2C e-commerce. Ontdek in dit artikel met welke functionaliteiten je het verschil maakt en hoe deze, vaak out-of-the-box, te implementeren zijn vanuit diverse e-commerce platforms.  

Een aanbod op maat  

In de B2B e-commerce wereld is personalisatie een belangrijke factor om verkoopresultaten en de klanttevredenheid te verbeteren. Personalisatie gaat verder dan alleen iemands naam tonen; het gaat om het juiste aanbod tonen op het juiste moment. Dit vergroot de kans op extra verkopen door relevant te zijn voor jouw klant. Segmentatie maakt het mogelijk om specifieke prijsmodellen, catalogi en content te tonen aan verschillende klantgroepen, zowel out-of-the-box binnen het e-commerce platform als door middel van third-party extensies. 

Prijsmodellen 

Een veelvoorkomende reden waarom je als groothandel of merkfabrikant terughoudend kunt zijn om e-commerce te omarmen, is de complexiteit van prijsstructuren. Dankzij de technologische vooruitgang hoef je je hier geen zorgen meer over te maken. Moderne e-commerce platforms bieden robuuste prijsmechanismen en integreren moeiteloos met bijvoorbeeld een ERP. Anders dan in de B2C-markt, waar standaardprijzen vaak volstaan, vragen B2B-transacties om aangepaste prijsstrategieën die zijn afgestemd op de unieke behoeften van klantsegmenten.

Binnen geavanceerde e-commerce platforms beheer je dynamische prijsregels en klantsegmenten, om klantspecifieke prijzen te tonen. Bij het inloggen zien klanten direct de prijzen die zijn overeengekomen in hun contractuele afspraken, terwijl standaardprijzen worden weergegeven als er geen specifieke prijslijst is. Deze klantspecifieke prijzen zijn per klant in te regelen in het e-commerce platform zelf, of op te halen uit het ERP.  

Daarnaast is het mogelijk om automatische kortingsstructuren in te stellen op basis van aankoopcriteria, zoals staffelprijzen die zich automatisch aanpassen aan het totaalbedrag afhankelijk van de ingevulde hoeveelheid. Ook het aanvragen van een aangepast voorstel of een offerte behoort tot de mogelijkheden.  

Catalogi 

Klantspecifieke catalogi bieden aanzienlijke voordelen voor B2B organisaties, vooral bij een uitgebreid assortiment met zelfs soms honderdduizenden SKU’s. Het is onwaarschijnlijk dat het gehele assortiment relevant is voor een klant.  Zelfs binnen dezelfde organisatie komt het voor dat verschillende medewerkers slechts één specifieke productcategorie bestellen.  

 Door segmentatie in de backend van het e-commerce platform kun je een aangepaste catalogus per klant opstellen met relevante productinhoud. In plaats van filteren door duizenden SKU’s, kan de klant zich concentreren op een meer beheersbare selectie. Dit bevordert het bestelgemak en bespaart tijd.   

Geavanceerde zoek- en filtermogelijkheden 

Jouw klanten hebben vaak specifieke productbehoeften en zoeken naar bepaalde productinformatie, technische specificaties of prijzen. Voor B2B-organisaties met uitgebreide productcatalogi zijn geavanceerde zoek- en filtermogelijkheden daarom onmisbaar. Efficiëntie is key bij de zakelijke klant.

Met zoekfunctionaliteiten als faceted search, autocomplete en zoekopdrachten op basis van specifieke attributen kun je zoekresultaten verfijnen en personaliseren. Dit verhoogt de kans op succesvolle transacties.

Veel e-commerce platforms bevatten goede out-of-the box functionaliteiten rondom filtering op basis van productkenmerken, prijsklassen, merken, artikelnummer, ean-codes en meer. Bij de meeste vraagstukken voldoen deze mogelijkheden, maar in het geval van specifieke wensen kan een third-party module een goede keuze zijn. 

Bestelmogelijkheden 

Zakelijke klanten bestellen producten vaak in grote hoeveelheden en hebben regelmatig terugkerende orders. Daarom is een gestroomlijnd en eenvoudig bestelproces essentieel. Met functionaliteiten voor bulkbestellingen zijn jouw klanten in staat om snel grote aantallen producten toe te voegen aan hun winkelwagen. Denk hierbij aan het uploaden van een XML of CVS die automatisch de juiste producten klaarzet. Ook het vullen van meerdere bestellijsten (wishlists) is een populaire functionaliteit. Zo kunnen jouw klanten de gewenste producten opslaan in een eigen account omgeving en deze met één druk op de knop in de winkelwagen plaatsen of delen met andere collega’s binnen het bedrijf. Ook herhaalbestellingen, waarbij klanten eenvoudig de vorige bestelling dupliceren, bespaart tijd en verkleint het risico op fouten.  

Accountbeheer en gebruikersrechten 

Het aanmaken van diverse accounts en toekennen van gebruikersrechten biedt grote voordelen in het inkoopproces. In veel B2B-organisaties zijn meerdere medewerkers betrokken bij dit proces, van productselectie tot goedkeuring van bestellingen. Met accountbeheerfuncties maak je gedetailleerde gebruikersprofielen aan en wijs je specifieke rollen en rechten toe aan elke gebruiker. Door een duidelijk gedefinieerd systeem van gebruikersrechten te implementeren, verhoog je niet alleen de veiligheid, maar verklein je ook de kans op fouten en verbeter je de operationele efficiëntie.