Benut als groothandel of merkfabrikant de e-commerce trends van 2025

Annemijn Grinwis
Annemijn Grinwis
Marketeer
21 januari 2025

2024 was een omslagpunt voor de wereldeconomie. Inflatie daalde, consumentenvertrouwen herstelde en voor het eerst sinds de pandemie stegen de e-commerce uitgaven. En ook de wereld van B2B e-commerce stond niet stil. Maar wat staat er in 2025 op ons te wachten? Welke ontwikkelingen in 2025 beïnvloeden de groei en concurrentiepositie van B2B-organisaties?

In het jaarlijkse whitepaper van onze e-commerce partner CloudSuite zijn de belangrijkste B2B trends en ontwikkelingen onderzocht. We lichten er een paar voor je uit.

Hyperpersonalisatie

Personalisatie was in 2024 al een belangrijke pijler in e-commerce, maar in 2025 wint het nog meer terrein. Juist ook in de wereld van groothandelaren, distributeurs en merkfabrikanten. Waar in het verleden de klant op zoek was naar een product, moet een product nu op zoek naar de klant. Om de juiste consument de juiste producten te tonen, is personalisatie essentieel geworden.

Download het volledige whitepaper van CloudSuite direct

Zet AI en machine learning in

Hyperpersonalisatie tilt klantinteracties naar een hoger niveau. Het gaat niet alleen om productaanbevelingen, maar om een volledige klantbeleving die aansluit bij individuele behoeften. Hoe bereik je dit? Door slim gebruik te maken van kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning. Deze technologieën verzamelen gegevens op ongekende schaal en snelheid, analyseren real-time data, zoals klantgedrag en browsegeschiedenis, en passen de communicatie direct aan.

Het resultaat? Klanten voelen zich begrepen wat leidt tot meer vertrouwen, hogere conversies en een sterkere klantbinding. Maar het vraagt wel om een solide basis: een goed ingericht dataplatform en een cultuur waarin klantgerichtheid centraal staat.

Zero-party data

Met het verdwijnen van third-party Google-cookies in 2025 wordt directe data steeds belangrijker. Oftewel: zero-party data. Het verschil? Deze gegevens worden vrijwillig en bewust gedeeld door klanten. Denk aan ingevulde voorkeuren, deelname aan enquêtes en meer. Dit maakt de data betrouwbaar én waardevol.

Benut deze data

Het benutten van zero-party data vraagt om een doordachte aanpak. Hoe overtuig je klanten om hun gegevens te delen? Door het proces aantrekkelijk te maken. Bijvoorbeeld met persoonlijke aanbiedingen, exclusieve content of handige tools. Transparantie over hoe je deze data gebruikt, is daarbij essentieel. Vertrouwen is de basis. Als klanten begrijpen wat je doet en waarom, zijn ze eerder geneigd mee te werken.

Wat levert dit op?

  • Betrouwbare data: Klanten delen informatie die direct relevant is voor jouw B2B-aanbod.
  • Personalisatiemogelijkheden: Met zero-party data maak je aanbevelingen op maat.
  • Diepere segmentatie: Met zero-party data maak je nauwkeurigere klantprofielen.

Benieuwd naar meer?

Deze ontwikkelingen zijn slechts een voorproefje van wat 2025 te bieden heeft. Wil je alle trends ontdekken en leren hoe jouw B2B-organisatie hierop kan inspelen? Download dan het uitgebreide whitepaper van CloudSuite. Het zit boordevol inzichten en praktische tips om jouw B2B e-commerce strategie toekomstbestendig te maken.