Composable commerce: Toekomstmuziek of nu starten?
In een eerder artikel zoomden we in op de voor- en nadelen van headless commerce en stipten we composable commerce al even aan. De ontwikkelingen in het digital commerce landschap volgen elkaar in rap tempo op; nieuwe technologieën dienen zich aan en klant- en koopgedrag evolueert. De verwachting die de consument heeft van online shoppen wordt steeds hoger. Hoe kun je als merk of retailer blijven voldoen aan die steeds hogere digitale verwachtingen?
Het antwoord lijkt (op dit moment): composable commerce. Wat is het, welke voor- en nadelen brengt het met zich mee en hoe zien wij dat binnen XSARUS? Je leest het in dit artikel.
Composable commerce: alles los?
Headless commerce betreft vooral de bouwwijze van de frontend. Er wordt geen gebruik gemaakt van de server-side rendered templates van het e-commerce platform, maar de frontend is in feite een losse applicatie. Composable commerce gaat nog een stukje verder: de totale e-commerce oplossing wordt opgebouwd uit losse componenten of modules. Het gaat dus niet alleen om bijvoorbeeld een losgekoppeld CMS-systeem, maar werkelijk alle commerce componenten kunnen los van elkaar worden neergezet. Denk aan search & navigation, product discovery, promotions & pricing, personalisation en my-account oplossingen. De verschillende tools worden stuk voor stuk via API’s ontsloten naar de frontend. Composable commerce stelt je dus in staat om vanuit alle digital commerce oplossingen, de pareltjes te kiezen. Hierdoor kan haast altijd voldaan worden aan de meest specifieke commerce wensen.
De individuele composable commerce componenten worden vaak aangeboden als MACH-architectuur (Microservices, API-first, Cloud-native en Headless); hoewel dit niet strict een randvoorwaarde is, zijn dit wel de eigenschappen die je zoekt bij deze componenten. Microservices geeft de functionele scope aan, die zodanig klein moet zijn dat je echt met losse blokjes kunt werken. API’s zijn nodig om te ontsluiten, bij voorkeur naar een headless frontend. Cloud-native ziet op het delivery model: je hoeft het niet zelf te installeren en het is adaptief.
Voordelen van composable commerce
“Voldoen aan de meest specifieke commerce wensen”, klinkt goed. Welke voordelen zien we nog meer?
- Duurzame & toekomstbestendige oplossing
Door losstaande modules te gebruiken, die continu worden doorontwikkeld en geoptimaliseerd, is composable commerce een toekomstbestendige oplossing. De aanbieders van de verschillende componenten zijn elk specialist op hun terrein, je mag van deze componenten verwachten dat ze meer kunnen en beter zijn dan de modules van het standaard e-commerce platform. Nieuwe componenten kunnen gekoppeld of vervangen worden. Hierdoor kan beter en sneller ingespeeld worden op nieuwe ontwikkelingen, zonder het complete commerce platform op de schop te nemen. Wellicht is hiermee het laatste grote replatforming project een feit? - Flexibele & onafhankelijke componenten
Doordat de customer experience wordt opgebouwd uit diverse onderdelen, wordt niet meer het complete e-commerce systeem bevraagd op het moment dat een bezoeker een zoekopdracht uitvoert in de webshop of de check-out doorloopt. Omdat het systeem opgebouwd is uit losse onderdelen, zorgt het voor flexibiliteit en snelheid. En de code base is minder complex, waardoor het doorvoeren van wijzigingen eenvoudiger is. - Kans: onderscheid ten opzichte van concurrentie
Waarom kiest een klant of consument voor een bepaalde webshop? In de huidige tijd die transparanter is dan ooit tevoren, draait alles om onderscheidend vermogen. Composable commerce biedt kansen. Door in ieder kanaal en op ieder device de juiste, overtuigende informatie snel aan te reiken, wordt een optimale customer experience gecreëerd.
Kanttekeningen composable commerce
Zoals bij vrijwel alle nieuwe ontwikkelingen, zijn er ook voor composable commerce kanttekeningen te maken.
- Veel verschillende tools
Wil je van álle commerce componenten het beste in huis halen, dan zul je te maken krijgen met een groot aantal verschillende tools. Dit levert wel wat complexiteit op en je moet in staat zijn om de samenhang tussen de tools te begrijpen. Wat gebeurt er met de webshop als ik bepaalde configuratie wijzig in tool a of b? - Kostbaar
Al deze verschillende tools in één keer los neerzetten is een complexe operatie en brengt de nodige investeringen met zich mee. Los van de implementatiekosten krijg je daarnaast te maken met licentiekosten vanuit verschillende hoeken.
Toekomstmuziek of nu al naar handelen?
Composable commerce klinkt misschien voor velen nog als toekomstmuziek en enkel haalbaar voor de ‘grote jongens’. Maar het is natuurlijk niet zo dat direct álle mogelijke componenten composable ingezet moeten worden. Zoals we zo vaak adviseren: begin klein!
De commerce platforms Magento Open Source, Adobe Commerce en Shopware, die wij op dit moment bij veel van onze klanten implementeren, lenen zich dankzij de API-ontsluitingen goed om een start te maken met een composable opzet. Combineer een aantal belangrijke functies van zo’n pakket, in ieder geval de check-out, met een losstaand CMS en een search component, realiseer een headless frontend en je bent eigenlijk al composable aan de slag. Zo kun je in de toekomst steeds meer componenten uit het standaard e-commerce pakket – waar nodig - vervangen door tools die beter aansluiten op jouw wensen.