Content staging en scheduling in Adobe Commerce
Hoe handig zou het zijn om de campagnes die je op de marketingkalender hebt staan, vooraf in te kunnen plannen en te kunnen reviewen binnen je Adobe Commerce omgeving? Goed nieuws, vanaf Adobe Commerce (voorheen Magento) versie 2.3 is dit mogelijk met content staging en scheduling.
Zeker voor campagnes waar veel voorbereiding en afstemming voor nodig is, is content staging en scheduling ideaal. Als je met meerdere mensen aan een campagne werkt en iedereen voor een gedeelte verantwoordelijk is, wil je dit niet op het laatste moment doen. Als je dit ver van tevoren kunt inregelen en alvast alle content kan vullen, scheelt dat een hoop stress vlak voor de deadline.
In dit artikel leg ik uit hoe je content staging en scheduling binnen Adobe Commerce kunt gebruiken.
Wat is mogelijk met content staging en scheduling?
Content staging en scheduling is handig voor grotere campagnes waarvoor je kortingen moet instellen, nieuwe pagina’s moet aanmaken, veel aangepaste foto’s hebt en je de aanpassingen goed wil testen en bekijken.
Het grootste voordeel is dat je een complete pagina, of meerdere pagina’s, al helemaal kunt inrichten voor de actie. Je hoeft je niet te beperken tot één product. Zo kun je bijvoorbeeld alle teksten en afbeeldingen op de homepage aanpassen en meteen de wijzigingen bekijken. Zowel voor desktop als mobiel.
Wil je dat iemand anders uit het team meekijkt? Ook dat is geen probleem. Binnen de kalenderfunctie kun je een toekomstige datum en tijd selecteren en die delen met een teamlid of een extern bureau. Ideaal voor een review of als je nog dingen wil afstemmen met het bureau dat de webshop heeft gebouwd.
Content staging en scheduling kun je voor de volgende onderdelen instellen:
- Producten; alle losse producten in je webshop
- Categorieën; op een productcategorie bijvoorbeeld t-shirts
- Kortingsregels op categorie- of productniveau; dit zijn algemene kortingen op specifieke categorieën of producten.
- Kortingsregels voor in de winkelwagen; voorbeelden hiervan zijn combinatiekortingen of gratis verzending ongeacht het bedrag.
- CMS pagina’s; dit zijn je content pagina’s zoals een homepagina.
- CMS blokken; dit zijn losse bouwblokken die je kan inladen in de pagina en zo een pagina slim in elkaar kan zetten.
- Widgets; manier om statische of dynamische content in je CMS pagina’s of blokken te laden. Hiervoor is wel technische kennis vereist.
Aanpassingen kunnen ingesteld worden op een dag en tijd in de toekomst. Bij het aanmaken van een nieuwe update kun je ook een storeview selecteren. Of als de campagne op de hele webshop van toepassing is, selecteer je alle shops in de Adobe Commerce Admin.
Tip: werk met Content Blocks
Werk je met meerdere mensen in je team? Dan adviseer ik om te werken met Content Blocks. Hierdoor is het mogelijk om het werk te verdelen over verschillende mensen in je team. Een content marketeer kan bijvoorbeeld alle blokken klaarzetten die je wil gaan vullen.
De copywriter kan vervolgens de titels en extra beschrijving invoeren. Ondertussen kan de designer alle beelden inladen en toevoegen bij de blokken. Zo kun je in teamverband uitgelichte blokken maken waarin je bepaalde producten of productcategorieën onder de aandacht kunt brengen. Vervolgens kun je bij het samenstellen van de pagina in de Content Builder de Content Blocks selecteren.
Voorbeeld campagne: Black Friday
Om het concreter te maken leg ik aan de hand van een voorbeeld uit hoe je dit kunt instellen. Elk jaar vindt eind november de Black Friday actie plaats. Veel webshops doen hieraan mee en geven flinke kortingen op hun producten. Deze actie kan ik in september al klaarzetten.
Hiervoor doorloop je de volgende stappen:
- Ga naar Content > Pages > Homepage > Edit
- Selecteer ‘Schedule New Update’
- Geef de campagne een naam
- Voeg een beschrijving toe
- Plan de campagne in met een startdatum en einddatum
- Stel in als een Nieuwe Campagne
- Klik op het blok ‘Content’ en bouw de pagina, in dit geval de homepagina, zoals je wil dat het er met Black Friday uitziet
Nu je de pagina hebt opgemaakt moet je de korting instellen. Dit doe je als volgt:
- Ga naar Marketing > Catalog Price Rule
- Klik op Add New Rule en vul alle informatie in
- Wanneer je vervolgens op de detailpagina van kortingsregel bent kun je rechtsboven klikken op ‘Schedule New Update’
- Hier kun je kiezen voor ‘Assign to Existing Update’ en selecteer daar je ‘Black Friday’ actie voor de toekomst.
Als alles is ingevuld kun je via Content > Content Staging ‘Dashboard’ je huidige en toekomstige campagnes bekijken. Met de ‘Grid’, ‘List’ of ‘Timeline’ view kun je de gewenste lay out instellen. Vooral de ‘Grid’ en ‘Timeline’ view zijn visueel erg prettig.
Wat je vervolgens moet doen is de pagina of hele webshop in de ‘toekomst’ bekijken. Dit doe je als volgt:
- Klik op ‘Preview’
- Daarna zie je een Kalenderfunctie.
- Linksboven kun je de gewenste datum en tijd instellen.
- Zet hem bijvoorbeeld op 29 november 2019 om 01:00 ’s nachts. Je zult dan zien dat de homepage de Black Friday actie laat zien. Je kunt alles controleren, ook de check out flow. Test hiermee of de kortingsregels werken.
- Controleer vervolgens of de website er op 30 november om 01:00 uur ’s nachts weer anders uitziet.
- Is dit het geval, dan is het gelukt en staat alles goed ingesteld.
Praktische tips
Voor het gebruik van deze functionaliteit wil ik graag de volgende praktische tips met je delen:
- Via het Content Staging Dashboard kun je de toekomstige campagne altijd aanpassen of bekijken.
- Controleer met het Content Staging Dashboard of er niet meerdere campagnes tegelijkertijd staan ingepland.
- Bekijk of kortingsregels goed staan ingepland en er niet dubbel in staan.
- Aan het einde van de campagne wordt alles weer teruggezet in de oude staat, dat hoef je niet handmatig te doen.
- De actie blijft in het systeem staan en je kunt de campagne indien gewenst volgend jaar hergebruiken. Hiervoor hoef je alleen de datum, teksten en kortingsregels opnieuw in te vullen.
Hopelijk helpt dit artikel je bij het aanmaken en inplannen van campagnes en haalt het de stress van het last minute vullen van campagnes bij je weg. Daarnaast kun je hiermee de werkzaamheden in het team nog beter op elkaar afstemmen.
Mocht je nog vragen hebben, dan horen wij dat graag en uiteraard kunnen we je helpen bij het instellen van campagnes met behulp van het Content Staging Dashboard.