Duurzame keuzes voor de consument

Melanie Koppenaal
Melanie Koppenaal
Accountmanager
28 oktober 2023

Duurzaamheid. Een hot topic in de snel evoluerende wereld van e-commerce. Het verminderen van de ecologische voetafdruk van online winkelen is niet alleen een kwestie van milieubewustzijn, maar ook van zakelijke verantwoordelijkheid.

Onderliggende onderwerpen zoals het gebruik van duurzame materialen, efficiënt inkopen en de manieren om retouren te beperken worden momenteel veelvuldig besproken. Maar als e-commerce organisatie speel je ook een cruciale rol in het aanmoedigen van consumenten om duurzamere keuzes te maken. In dit artikel lees je hoe je de consument begeleidt in het nemen van duurzame beslissingen en welke stappen je kunt nemen om deze verschuiving te bevorderen. In dit artikel lees je onder andere:

  • Het belang van transparantie en goede communicatie over jouw inspanningen
  • Hoe je duurzame productkeuzes aanmoedigt
  • Welke mogelijkheden er liggen voor duurzame bezorgopties
  • Hoe je duurzame opties stimuleert in de check-out
  • En waarom je actie moet ondernemen: de uitdaging is groot, maar kansen zijn er genoeg

Transparantie en communicatie

Het begint allemaal met bewustwording. Uit de Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor blijkt dat de Nederlandse consument waarde hecht aan transparantie over inspanningen die organisaties doen op het gebied van duurzaam produceren en leveren. Om consumenten te helpen duurzaam te winkelen, zullen de webshops hen meer informatie moeten bieden. Waar komt een product vandaan? Hoe is het verpakt en vervoerd? Welke impact heeft het product, en dus mijn aankoop, op de wereld?

Duidelijke communicatie is essentieel. Weet wie jouw klanten zijn en wat voor hen belangrijk is. Leg specifiek, helder en transparant uit welke maatschappelijk verantwoorde stappen jouw organisatie onderneemt en welke keuzes de klant zelf kan maken om duurzamer bezig te zijn. Ook zal de wet- en regelgeving verder toenemen. Een voorbeeld is de Europese ‘New Consumer Agenda’ waarin een wettelijke verplichting aan bedrijven wordt opgelegd om consumenten te voorzien van relevante duurzaamheidsinformatie.

Een mooi voorbeeld geeft onze klant Dille & Kamille. Naast de open en heldere communicatie over hoe zij de bedrijfsvoering zo duurzaam mogelijk hebben ingericht, lanceren ze ook ieder jaar een duurzaamheidsrapport. In het rapport maken ze bekend welke doelen ze hebben gesteld op het gebied van duurzaamheid en hoe ze de prestaties per categorie willen gaan verbeteren. Nieuwsgierig? Bekijk het verslag van Dille & Kamille hier.

Duurzame productkeuzes

De kern van een duurzaam e-commercebeleid begint bij de producten zelf. Hoe duurzamer het assortiment, hoe kleiner de CO2-voetafdruk van de webshop. En consumenten zijn steeds vaker bereid om meer te betalen voor een duurzaam product.

Ook hierbij geldt weer, zorg voor duidelijke communicatie over de ecologische impact van de producten. Zeker als ze een duidelijk duurzaamheidskeurmerk hebben. Gebruik filters of banners op de webshop om producten die voldoen aan bepaalde duurzaamheidscriteria, extra te laten opvallen. Bijvoorbeeld producten die van gerecyclede materialen zijn gemaakt. Bovendien kunnen gedetailleerde product omschrijvingen en labels zoals ‘eco-vriendelijk’ of ‘duurzaam geproduceerd’ bijdragen aan het bewustzijn van de consument.

Duurzame keuzes

Duurzame bezorgopties

Ook op het gebied van vervoer, een grote vervuilende factor in de e-commerce keten, valt steeds meer te kiezen. En met succes. Consumenten kiezen steeds vaker voor een milieuvriendelijke bezorgoptie. Ze zijn bereid om langer te wachten op een pakket, thuis te blijven voor een levering of om de aankoop op te halen bij de winkel of een pakketpunt.

‘Vandaag bestelt, morgen in huis!’ Dat hoeft niet altijd meer. Eén van de meest opvallende duurzame bezorgopties, die wordt omarmd door de consument, is de uitgestelde levering. Waarbij consumenten de mogelijkheid krijgen om te kiezen voor een langere levertijd in ruil voor lagere of zelfs geen verzendkosten. Dit stelt je als ondernemer in staat om leveringen te bundelen en efficiëntere routes te plannen, waardoor de uitstoot verminderd wordt. Een optie die zowel het milieu als de portemonnee van de consument ten goede komt.

Een andere opkomende trend is het gebruik van lokale opslagfaciliteiten en groene bezorgdiensten. Door producten dichter bij de klanten op te slaan, wordt de levertijd verkort en direct de CO2-uitstoot van het langeafstandsverkeer verminderd. Het inzetten van groene bezorgdiensten, zoals elektrische bezorgvoertuigen of fietskoeriers, draagt verder bij aan een duurzame leveringsketen.

Duurzaamheid stimuleren in de check-out

Uit onderzoek van Thuiswinkel.org is gebleken dat je door het implementeren van relatief makkelijke aanpassingen op de check-out pagina, duurzame opties kunt stimuleren.

Een effectieve manier om dit te bereiken, is door middel van associaties via logo’s. Door duidelijk herkenbare duurzaamheidslogo’s te plaatsen bij bezorgopties met een lage milieu-impact, kan de consument snel en intuïtief de duurzame keuze identificeren. Een andere mogelijkheid is het standaard aanvinken van de duurzaamste optie op de check-out pagina. Ten slotte kan het gebruik van sociale bewijskracht, zoals de vermelding ‘deze optie wordt vaak gekozen’, consumenten aanmoedigen om voor een duurzame bezorgoptie te gaan.

Duurzaam

Samen werken aan duurzaamheid

Er is eigenlijk geen ontkomen aan: duurzaamheid is een steeds belangrijker onderwerp waar elke e-commerce organisatie actie op moet ondernemen. De uitdaging is groot, maar kansen zijn er genoeg. De ontwikkelingen doen een beroep op jou als webshop eigenaar om transparant te zijn over je duurzaamheidsinspanningen en regels. Omarm de mogelijkheden, bied informatie over de impact van je producten op de wereld en geef bezoekers keuze in verschillende milieuvriendelijke bezorgopties. Hiermee kun je een aanzienlijke positieve impact hebben op het milieu. Door hier zelf actief mee aan de slag te gaan en dit op de agenda te zetten, kun je consumenten stimuleren tot het maken van duurzamere keuzes.