Hoe toegankelijk is jouw webshop? Bereid je voor op de nieuwe wetgeving

Melanie Koppenaal
Melanie Koppenaal
Accountmanager
8 oktober 2024

Heb je een webshop, 2 miljoen+ omzet en meer dan 10 werknemers? Dan is de European Accessibility Act (EAA) iets waar je vanaf juni 2025 niet meer omheen kunt. Vanaf dat moment moet elke bezoeker, ongeacht fysieke of mentale beperkingen, zonder problemen door je webshop kunnen navigeren. Wat betekent dit voor jouw e-commerceplatform en welke stappen kun je zetten om aan de nieuwe regelgeving te voldoen?

Wat is de European Accessibility Act?

De European Accessibility Act (EAA) heeft als doel digitale barrières weg te nemen voor mensen met een fysieke of mentale beperking. Vanaf 28 juni 2025 moeten bedrijven in de Europese Unie hun digitale diensten, waaronder webshops, toegankelijk maken voor iedereen. Dit betekent dat je webshop moeiteloos te gebruiken moet zijn, ongeacht de beperking van de gebruiker, of het nu gaat om visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperkingen. De impact van deze wetgeving gaat verder dan alleen webshops; ook producten zoals smartphones, streamingdiensten en financiële platforms moeten aan deze eisen voldoen.

European Accessibility Act

Als je geen muis kunt gebruiken door een motorische of visuele beperking kun je bij 8 van de 15 grootste webshops in Nederland géén bestelling plaatsen.

Webwinkel Toegankelijkheidsonderzoek 2023

Zet de EAA alvast op de agenda

De deadline voor de EAA lijkt misschien nog ver weg, maar de voorbereidingen die nodig zijn om je webshop aan te passen kunnen tijdrovend zijn. Daarom is het verstandig om nu al actie te ondernemen. Deze vier stappen helpen je om op tijd klaar te zijn:

1. Begin met kennis en bewustwording

Begrijp wat de EAA voor jouw organisatie inhoudt, voordat je duikt in technische aanpassingen. De richtlijnen staan beschreven in de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG ), een internationale standaard voor toegankelijkheid op het web. Succescriteria zijn gelabeld met verschillende niveaus; in Nederland wordt niveau AA verplicht. De WCAG AA-richtlijnen zijn gebaseerd op vier kernprincipes:

  • Zichtbaar: Zorg dat alle inhoud herkenbaar is, bijvoorbeeld met ondersteuning voor schermlezers en braille.
  • Bedienbaar: Gebruikers moeten interactieve elementen zoals knoppen en formulieren kunnen bedienen via zowel muis als toetsenbord.
  • Begrijpelijk: Je webshop moet logisch en eenvoudig te navigeren zijn, zodat gebruikers gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken.
  • Robuust: De functionaliteit van je webshop moet stabiel zijn, ongeacht de gebruikte technologie of hulpmiddelen.

2. Analyseer je webshop

Voer een uitgebreide analyse uit om te bepalen hoe toegankelijk je webshop momenteel is. Zijn je formulieren eenvoudig in te vullen? Kunnen schermlezers de content goed interpreteren? En hoe toegankelijk zijn je afbeeldingen en video's voor mensen met een visuele beperking? Deze analyse helpt je in kaart te brengen waar je al goed scoort en waar verbeteringen nodig zijn.

3. Maak een plan van aanpak

Na de analyse kun je prioriteiten stellen voor aanpassingen. Welke onderdelen moeten als eerste worden aangepakt om te voldoen aan de WCAG-richtlijnen? En welke technische aanpassingen kunnen beter later worden uitgevoerd? Een gedetailleerd stappenplan helpt je niet alleen om compliant te zijn, maar zorgt ook voor een stapsgewijze implementatie van verbeteringen die je webshop op lange termijn gebruiksvriendelijker maken.

Braille computer

4. Blijf op de hoogte

Hoewel de algemene richtlijnen voor de EAA duidelijk zijn, verschillen de implementaties per land. In Nederland zijn de exacte uitvoering en handhaving nog in ontwikkeling. Het is daarom belangrijk om de ontwikkelingen goed te volgen en je strategie waar nodig bij te stellen.

Begin alvast

Investeren in toegankelijkheid betekent investeren in de toekomst. Een toegankelijke webshop opent deuren naar een breder publiek, verhoogt klanttevredenheid, gebruiksvriendelijkheid én verbetert SEO-resultaten doordat zoekmachines voorrang geven aan inclusieve, toegankelijke webpagina's. Met de deadline van 28 juni 2025 in zicht is het nu tijd om actie te ondernemen.

Samen sterker

Je staat er niet alleen voor, onze e-commerce experts helpen graag bij de nodige acties om te voldoen aan de European Accessibility Act (EAA). Ook onze partners zijn druk bezig om de e-commerceplatformen te laten voldoen aan de nieuwe richtlijnen. We staan niet alleen klaar voor de nodige technische ondersteuning, maar denken ook strategisch mee om jouw webshop volledig EAA-compliant te maken.