Overstap naar een nieuw e-commerce platform?
Je ziet het aankomen, het moment dat het bestaande e-commerceplatform eigenlijk niet meer voldoet en je over moet stappen naar iets nieuws. Maar waar kies je voor? Wat zijn de nieuwe eisen? En hoe schakel je over zonder haperingen?
Houd dit in gedachten
De belangrijkste aanleiding om de overstap naar een nieuw platform te overwegen is dat bedrijven tegen de beperkingen van hun huidige e-commerceplatform aanlopen: de techniek is verouderd, de aansluiting op andere systemen voldoet niet goed, het wordt lastiger om mee te gaan met veranderingen, laat staan voorop te lopen met vernieuwing.
Alle technologie kent cycli. Een oudere generatie wordt opgevolgd door de nieuwe generatie in de cloud of via een SaaS-opzet. Er is jaren geleden gekozen voor een bepaald platform en er komt een moment dat die keuze heroverwogen wordt. Bedrijven willen nieuwe functionaliteit, maar verouderde techniek remt ze af. Het bestaande platform piept en kraakt. Het betreft dan vaak monolithische systemen die onvoldoende flexibel zijn.
Het komt ook regelmatig voor dat het bestaande e-commerceplatform niet goed meer aansluit bij andere bedrijfssystemen. Er moeten steeds meer bruggetjes bijgebouwd worden. Dat is duur maatwerk dat bij nieuwe platforms ingebouwd is of daar relatief simpel aan toe te voegen is door gebruik te maken van prefab-onderdelen en third-party tooling: dat heb ik al eerder beschreven.
Verandering van denken
Toch is overstappen op een nieuw platform een keuze die een aanloop vergt. Grote vraag is aanvankelijk: loont het nog om te investeren in doorontwikkeling op basis van het bestaande platform of is het beter om over te stappen op een e-commerceplatform dat nieuwe marktstandaarden aanbiedt? Dat vergt een verandering van denken bij diverse betrokkenen. IT, marketing en sales praten vaak allemaal mee, en uiteraard heeft ook de CFO iets te zeggen. Er schuift een gemêleerd gezelschap aan wanneer replatforming aan de orde is. In die aanloop worden soms behoorlijk fundamentele discussies gevoerd: zetten we de transactie voorop of willen we de klant centraal stellen? Prima natuurlijk, maar je moet er als organisatie wel klaar voor zijn om zulke keuzes te maken.
Besef bovendien dat de nieuwe generatie e-commerceplatforms gericht is op point-of-sale en dat bijvoorbeeld logistieke functionaliteit extra aangekoppeld moet worden. Daarom moet je ook goed nadenken over een ordermanagementsysteem, iets dat eigenlijk onontbeerlijk in omnichannelorganisaties die met slim voorraadbeheer hun winstgevendheid kunnen verbeteren.
Deze heroverweging is vaak een moment dat er opnieuw gekeken wordt naar de agency die de eventuele overstap kan begeleiden. Bedrijven werken met een partner die het bestaande systeem dienstbaar heeft gemaakt aan de doelstellingen van de opdrachtgever, maar is datzelfde bureau ook in staat om de overstap te coördineren, nieuwe functionaliteit in te voeren en maatwerk te verzorgen?
Overstappen op een nieuw platform heeft natuurlijk een prijskaartje. Er wordt tijd besteed aan de vergelijking van het bestaande platform met nieuwe alternatieven, er gaat vervolgens tijd zitten in de vervanging van het platform en dan krijg je nog de uren die nodig zijn voor maatwerk. Replatforming, zoals dit proces ook wel bekendstaat, is dan ook vooral een vernieuwingstraject, geen project. Het laat zich uiteraard wel plannen als een serie aansluitende projecten. Je vervangt als het ware de motor in je e-commercevehikel zodat je er weer jaren mee vooruit kunt.
Het complete traject neemt soms een jaar of anderhalf in beslag, zeker in een complexe omgeving. Maar we zien ook voorbeelden waar de werkzaamheden in vier tot zes maanden afgerond zijn. Een goede voorbereiding scheelt enorm. Daar dient je eigen team op voorbereid te zijn, en een ontwikkelpartner met ervaring kan daarin een belangrijke rol spelen.
Het lukt weliswaar zelden om de opgetelde kosten omlaag te krijgen, maar de kostenstructuur verandert doorgaans wel. Omdat een nieuwe platform veel standaardfunctionaliteit biedt, hoeft er in de beginfase minder ontwikkeld te worden en bespaar je ook op de tijd die je later kwijt zou zijn aan aanpassingen. Functionaliteit klik je simpelweg aan of uit. Een opdrachtgever met een goed team in eigen huis kan dat prima zelf doen. Daar staat tegenover dat je mogelijk wel met hogere licentiekosten te maken krijgt.
Fashion, lifestyle en B2B
Overstap op een nieuw platform vindt vooral plaats bij retailorganisaties die toe zijn aan een e-commerceplatform van de nieuwe generatie. Bij pure players (die zich maar op één product richten) speelt dat vraagstuk veel minder, omdat zij vaak met een zelfgefabriceerd platform werken waarmee ze hun eigen meerwaarde gecreëerd hebben.
Veel merkleveranciers doen ook aan omnichannel, vooral in de fashion- en lifestylebranche, waar eigen winkels en webshops vaak een belangrijke rol spelen. Bij de webshop en de kruisbestuiving met social media is het verschil met winkelketens niet zo groot, maar organisatorisch is het toch een heel ander verhaal dan bij retailers. Daar moet dient het nieuwe platform specifiek op afgestemd te worden.
Een andere groep zijn B2B-leveranciers die e-commerce inzetten om zakelijke afnemers te bedienen. Zij zijn vaak met een eenvoudig pakketje begonnen en willen nu een volwaardig e-commerceplatform om hun klanten beter van dienst te kunnen zijn. Meer kennis verzamelen, beter segmenteren, aanbiedingen op maat kunnen doen. Dat is een groeimarkt momenteel. Ook hier geldt: de webshop oogt vaak als een webwinkel die we als consument gewend zijn, maar de dienstverlening er omheen is zakelijk. Daarvoor dient het platform bijvoorbeeld gekoppeld te worden aan systemen waarin afspraken zijn vastgelegd over betaling of levering. Houd dat soort specifieke vereisten goed in het oog bij het kiezen van een platform en een eventuele partner.
Dit artikel van onze Chief Technology Officer Bram Hoekman is onlangs gepubliceerd op de website van Emerce.