Versterk je omnichannel strategie met een kiosk in de fysieke winkel

Stan Hoogerwerf
Stan Hoogerwerf
Implementatie Consultant
10 december 2024

Een naadloze winkelervaring is essentieel om je te onderscheiden ten opzichte van je concurrenten in de retailwereld, zowel online als offline. Dit betekent dat snelheid, gemak en nauwkeurige informatie niet alleen in je webshop, maar ook in je fysieke winkel essentieel zijn. Om winkels hierin te ondersteunen, biedt XSARUS de oplossing: een zelfontwikkelde plug-in voor de kioskomgeving.

Wat is een kioskomgeving?

Een kiosk is een digitaal platform in je fysieke winkel, vaak in de vorm van een tablet die door winkelmedewerkers wordt beheerd. Of in de vorm van zelfbedieningszuilen waarmee klanten zelfstandig aan de slag kunnen. Ze kunnen producten bekijken, reserveren en direct bestellen.

Zelfontwikkelde XSARUS plug-in

De kioskomgeving op de tablets of bedieningszuilen wordt via een aparte URL beschikbaar gemaakt. Op basis van IP-adres wordt de kioskomgeving gekoppeld met het kassasysteem. Deze koppeling is gemaakt met een eigen XSARUS plug-in.

Volledig assortiment binnen handbereik

In winkels is het vaak onmogelijk om altijd alle maten, kleuren of varianten op voorraad te hebben. Met een kiosk doorbreek je deze beperking. Artikelen die niet fysiek aanwezig zijn, kunnen eenvoudig worden besteld. Dit zorgt niet alleen voor meer tevreden klanten, maar ook voor meer omzet. Zonder extra voorraadkosten.

Koppel de kiosk aan je CDP

Loyaltyprogramma’s en kortingen zijn belangrijke pijlers die bijdragen aan de klantbeleving, maar het claimen van punten en kortingen verloopt niet altijd soepel. De oplossing: het koppelen van de kioskomgeving aan een Customer Data Platform zoals TritonX. Klanten kun je in de kioskomgeving opzoeken op basis van hun klantnummer, adresgegevens of e-mailadres en direct inloggen op hun account. Klanten van XSARUS, zoals moderetailer Norah, hebben deze integratie al succesvol ingezet.

Benieuwd hoe Norah online en offline verbindt?
Ontdek hoe klanten van Norah naadloos bewegen tussen de webshop en de winkel.

Inloggen op klantaccounts via de kioskomgeving biedt deze voordelen:

  • Loyaltypunten inzien en gebruiken: Klanten zien direct hun gespaarde punten en zetten deze om in kortingen.
  • Eenvoudig kortingen toepassen: De kiosk begeleidt het proces, waardoor fouten of verwarring worden voorkomen.
  • Assistentie bij korting verzilveren: De winkelmedewerker helpt bij het verzilveren van de verschillende vormen van korting gedurende het bestelproces.

Direct betalen aan de kassa

Het betaalproces verloopt via de kiosk eenvoudig en efficiënt. Klanten kiezen zelf of een bestelling wordt thuisbezorgd of opgehaald in de winkel. Dankzij een directe koppeling met het kassasysteem verschijnt de bestelling automatisch op de kassa. Zo verloopt het afrekenen soepel en dankzij een koppeling met het IP-adres van de winkel wordt de veiligheid gewaarborgd.

Van klantgedrag naar omzetgroei

Een kiosk doet meer dan alleen verkopen. Het verzamelt waardevolle data over het gedrag van je klanten. Welke producten bekijken ze het vaakst? Waar haken ze af? Deze inzichten helpen je om voorraadbeheer te optimaliseren, trends te signaleren en gerichte marketingcampagnes op te zetten. Zo verbetert niet alleen de winkelervaring, maar verhoog je ook de omzet.