Wacht niet langer; verbeter de laadtijd van je webshop

Joël Casteleijn
Joël Casteleijn
Senior Digital Marketing Consultant
16 oktober 2018

Dat een snelle webshop zorgt voor een betere gebruikerservaring is logisch. Maar het leidt ook tot een betere ranking in de zoekresultaten én een stijging van het conversieratio. Aangezien laadtijd ook van grote invloed is op o.a. bouncepercentages, uitstappercentages en uiteindelijk het koopgedrag, is vanaf juli 2018 pagespeed opgenomen in het nieuwe algoritme van Google.

De ranking factor wordt meegenomen voor zowel de mobiele als desktop variant van een webshop. In de regel is een trage website niet gebruiksvriendelijk en de zoekmachine wil dat een gebruiker zo snel mogelijk de informatie kan vinden waar hij/zij naar op zoek is. De gemiddelde laadtijd en de Pagespeed Insights scores zijn dus van belang voor een hogere positie in de zoekresultaten.

Lange laadtijd = minder conversie

Google adviseert om een gemiddelde laadtijd te hanteren van minder dan 3 seconden. Vanuit diverse onderzoeken naar het effect van laadtijd op het gedrag van de gebruiker op de webshop blijkt dat 53% van de gebruikers de site verlaat wanneer de laadtijd meer dan 3 seconden bedraagt. Iedere seconde meer kan resulteren in 8% toename van het uitstappercentage, in 7% afname in conversie en in 2,1% afname van producten in de winkelwagen. Kortom: reden genoeg om ervoor te zorgen dat jouw webshop een laadtijd heeft van minder dan 3 seconden.

Laadtijd analyse: welke tools kun je gebruiken?

Om erachter te komen hoe jouw webshop presteert, kan je gebruik maken van verschillende tools om te analyseren welke onderdelen voor vertraging zorgen. Zelf gebruiken wij (onder andere) de volgende tools:

  • Google Analytics
    Om een algemene indruk te krijgen van de gemiddelde laadtijd kan je in Google Analytics > Gedrag > Sitesnelheid > Overzicht statistieken terugvinden. Let op: de statistieken in Google Analytics zijn gebaseerd op een steekproef van pagina’s, helemaal waterdicht is het dus niet.
  • Lighthouse
    Lighthouse is een open-source geautomatiseerde tool waarbij pagina’s geanalyseerd worden op 5 verschillende categorieën: Performance, Progressive web apps, Accessibility, Best Practices en SEO. De rapportage die hieruit volgt geeft inzicht in welke stappen je kunt nemen om je webshop te optimaliseren op laadtijd.
  • Pagespeed Insights
    Pagespeed Insights is een tool van Google die de laadtijd van jouw webshop in kaart brengt waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen de mobiele en desktop variant van de shop. De tool geeft scores van 0/100 tot 100/100 en geeft aanbevelingen om de score te verhogen. De tool wordt voornamelijk ingezet om optimalisaties door te voeren om de gebruikerservaring te verbeteren.
  • GTMetrix
    Met GTMetrix krijg je een volledig overzicht van alle laadtijden opgedeeld in verschillende onderdelen. De tool combineert belangrijke componenten van Google en Yahoo. Uit de analyse van GTMetrix komen concrete tips waarmee de snelheid van een pagina opgeschroefd kan worden.

Om tot de juiste conclusies te komen, kun je bovenstaande tools het beste gecombineerd gebruiken.

Laadtijdoptimalisatie: wat kun je doen?

Iedere vertraging op je webshop zal ervoor zorgen dat je klanten en/of omzet verliest. Zodra je de analyses hebt gedaan, kun je aan de slag met optimaliseren. Afhankelijk van de resultaten uit de analyses, kun je optimalisaties uitvoeren op onder andere onderstaande punten:

  • Optimale serverreactie tijd;
  • Downloadtijd van de pagina;
  • De juiste cachingtechniek;
  • Comprimeren van CSS en Javascript bestanden;
  • Gebruik maken van een Content Delivery Network;
  • Advies over afbeeldingen (kwaliteit, formaten en/of lazyloading);
  • Het inladen van externe scripts.

Samengevat

De laadtijd van een webshop is van grote invloed op de prestaties van de webshop en de vindbaarheid in Google. Zorg voor een laadtijd van minder dan 3 seconden door goede analyses uit te voeren en vanuit daar te optimaliseren.