Overstappen naar GA4

Arjo de Wit
Digital Marketing Lead / Operational Lead
13 maart 2023

Zorg dat Google Analytics 4 voor 1 juli a.s. gereed staat

Google heeft met het huidige Google Analytics platform moeite om de snelheid van de vele veranderingen bij te houden (bijvoorbeeld op het gebied van consents, cookie regelgeving). Vanaf 1 juli 2023 wordt geen data meer doorgemeten in de huidige Google Analytics (UA) versie. De overgang naar GA4 is de noodzakelijke volgende stap. Historische data uit de oude properties kan niet worden meegenomen dus is op korte termijn actie vereist!

De verbeteringen in Google Analytics 4

GA4-tracking is uitgebreider en is ontworpen om verschillende customer journeys op ieder apparaat te combineren. Met GA4 wordt de focus gelegd op events en interactie tijdens de journey van de gebruiker. GA4 biedt uitgebreide analysemogelijkheden dankzij de Analyse Hub waardoor mogelijke knelpunten in de customer journey eenvoudiger getraceerd kunnen worden.

Een sterke verbetering is de manier waarop zelf doelgroepen kunnen worden aangemaakt waarmee gedrag kan worden vergeleken. Deze doelgroepen kunnen worden ingezet voor bijvoorbeeld remarketing en look-a-like targeting. In GA4 kunnen ook funnels op basis van eigen doelen geconfigureerd worden.

De technisch ingestelde marketeer zal blij zijn met de DebugView, waarmee problemen eenvoudiger achterhaald en sneller opgelost kunnen worden. Dankzij BigQuery is ook toegang tot raw data vanuit GA4 mogelijk om te gebruiken in andere systemen (zoals een eigen BI omgeving).

Inrichting GA4

XSARUS adviseert en helpt graag om de GA4-properties juist in te stellen voor jouw e-commerce omgeving. We putten daarbij uit ervaring en best-practices bij tientallen high-demanding e-commercepartijen en gaan daarbij uit van onderstaande vijf stappen:

Stap 1: Werksessie waarin we huidige situatie in kaart brengen, gezamenlijk kijken naar nieuwe en uitgebreidere mogelijkheden en op basis daarvan belangrijkste KPI's (meetdoelen, dashboarding) bepalen.

Stap 2: We analyseren de huidige Universal Analytics inrichting en samen met de uitkomsten van een KPI werksessie plus de XSARUS best practices (op basis van ervaring bij tientallen e-commerce organisaties) wordt een GA4 meetplan opgesteld.

Stap 3: De Google Analytics 4 property wordt opgezet, alle instellingen worden nagelopen en goed gezet, de Google Tag Manager wordt ingericht met benodigde GA4 tags en triggers en het geheel wordt nagelopen en getest.

Stap 4: De GA4 property wordt volledig ingericht (incl. externe kanalen) met koppelingen naar Google Ads, Google Search Console en Google Big Query. Filters, rapportages en dashboards worden ingericht en getest op doormeting van gebeurtenissen.

Stap 5: Gebruikerstraining waarbij de in's- en outs van het platform worden doorgenomen en de gebruikers wegwijs worden gemaakt. Tevens wordt in deze training uitleg gegeven hoe gebruikers zelf rapportage's kunnen aanmaken in de analysehub.

Enkele Google Analytics 4 features

  • Machine learning
    Gebouwd met machine learning als belangrijkste vorm voor datacollectie en voorspellen van gedrag.
  • Betere dataverrijking
    Gebruik van modeling om bestaande data te verrijken (gebruikersgedrag).
  • Nieuw event-driven datamodel
    Event tracking is the way to go. Volledig nieuw datamodel (event-driven) met als doel om het gedrag beter te kunnen registreren.
  • Completer inzicht
    Marketeers krijgen een completer inzicht in customer journey van hun bezoekers.
  • Privacy by design
    Het platform is opgebouwd vanuit ‘privacy by design’ waardoor het beter bestand is tegen huidige en toekomstige wijzigingen rondom cookies en andere privacyregelgeving.
  • Inzicht in cross-platform campagnes
    Cross-platform campagnes kunnen worden gemeten en is meer de standaard samen met cross-device.
  • Engagement percentage
    Bouncepercentage is vervangen door engagement percentage.