PIM-systeem als basis van core business
Boon Food Group is een familiebedrijf dat al meer dan 130 jaar bestaat. Vanuit het hoofdkantoor en distributiecentrum in Dordrecht levert Boon Food Group iedere dag levensmiddelen en verse producten aan supermarkten, waaronder Boon’s Markt en MCD Supermarkt. Beiden zijn full-service supermarkten waarbij vers en service hoog in het vaandel staan.
Superunie is de overkoepelende inkooporganisatie die ook Boon Food Group vertegenwoordigt. Daarnaast is Superunie leverancier van Boon’s huismerk: G’woon. Een ander succesvol onderdeel van Boon Food Group is Zorgboodschap. Hiermee levert zij dagelijks boodschappen en complete maaltijden aan ziekenhuizen en zorginstellingen.
Complexe productdata in levensmiddelenbranche
Boon Food Group is actief in de levensmiddelenbranche en heeft daardoor te maken met veel wettelijke vereisten, denk aan het vermelden van ingrediënten, nutriënten en bewaarvoorschriften op productetiketten. Maar ook logistiek gerelateerde data als ‘Hoe moet een product vervoerd worden? Licht, donker of gekoeld?’ De gevolgen van onjuiste of onvolledige productdata zijn groot bij voedselwaren.
Door deze wettelijke vereisten worden betrouwbare datastromen steeds belangrijker. De grote hoeveelheid complexe productgegevens moeten in een goedwerkend en betrouwbaar platform worden ondergebracht. Boon Food Group maakte al gebruik van inriver PIM voor het managen van haar productinformatie. XSARUS heeft Boon’s bestaande systeem overgenomen, geoptimaliseerd en uitgebouwd met slimme functionaliteiten.
Pre-PIM als voorportaal voor échte PIM
In de bestaande situatie importeerde Boon Food Group enorm veel productdata uit datapools als GS1. Alle data kwam in inriver PIM terecht, zo ook inactieve producten. Hierdoor was informatie lastig vindbaar en ontstonden er performance issues. XSARUS heeft logica aangebracht in de datastromen: moet bepaalde data van een leverancier wel of niet worden opgehaald? Welke data heeft een hogere prioriteit? De oplossing die XSARUS heeft gerealiseerd: het toevoegen van een ‘pre-PIM’ in inriver. Alle data wordt nu in het voorportaal geladen, zodat producten vooraf gefilterd kunnen worden voordat ze in het PIM-systeem terecht komen. Maakt iemand een SKU aan in het PIM-platform? Dan wordt alleen de specifieke, relevante informatie opgehaald. Hierdoor is de datakwaliteit en volledigheid van Boon sterk vergroot en is de snelheid van het systeem toegenomen.
Minder handmatige handelingen
Het PIM-proces is nog verder geoptimaliseerd. Voorheen maakte Boon Food Group veel SKU’s handmatig aan, wat erg arbeidsintensief is. XSARUS heeft een aanvullende functionaliteit gebouwd die dit automatiseert. Stel: een medewerker van Boon maakt een SKU aan; een rol pepermunt. Dit product hoeft nu maar één keer aangemaakt te worden en vervolgens worden alle bijbehorende SKU’s (een pak pepermunt, een doos pepermunt) en de productdata automatisch gevuld.
Bijzondere ERP-koppeling
XSARUS heeft een koppeling met het ERP gerealiseerd, waarbij het PIM-systeem nu vóór het ERP staat. Dit betekent dat het aanmaken en verrijken van producten gebeurt op één plaats en tegelijk voor alle kanalen. Door de komst van het voorportaal wordt verrijkte productinformatie uit datapools, bijvoorbeeld de juiste maatvoering van een product, automatisch naar het ERP gestuurd. Dit resulteert in nog minder handmatig werk en er ontstaat dataconsistentie.
Zodra de data verrijkt is, stroomt het via het PIM-systeem door naar andere partijen, maar ook toepassingen als de digitale weegschalen in de supermarkt.
Toevoeging van nutriënten template
Er zijn meer dan 35 nutriënten die van toepassing kunnen zijn op een product zoals vetten, koolhydraten en vitamines. XSARUS heeft voor Boon Food Group een nutriënten template gebouwd in inriver, waardoor deze specifieke data beter beheerd kan worden. Dankzij de compatibiliteit met de GS1-standaard worden de nutriënten automatisch gevuld als er data beschikbaar is vanuit Superunie.
Binnen de gebruiksvriendelijke, moderne interface kan Boon Food Group de nutriënten van ieder product managen in het PIM-systeem. Om tot het beste resultaat te komen, is binnen XSARUS multidisciplinair samengewerkt.
De complete business draait om het PIM en de samenhangende systemen.
PIM als basis van core business
Bij Boon Food Group is het inriver PIM-systeem echt onderdeel geworden van de core business. De complete business draait om het PIM en de samenhangende systemen. Boon Food Group is nu in staat om de juiste productinformatie digitaal te verspreiden naar haar partners, zoals ultrafast delivery partners, maar ook de app, website, digitale weegschalen en bestelapp voor supermarkten. Het is een toekomstbestendige oplossing, die steeds verder kan worden uitgebreid.
Inriver PIM wordt nu erg goed benut en door het toevoegen van custom functionaliteiten is de datakwaliteit en volledigheid sterk verbeterd. Ruim 10 medewerkers van Boon Food Group werken dagelijks met het PIM-systeem en het contentteam is in staat om efficiënter te werken. De toegevoegde waarde van het systeem voor Boon: alle productinformatie en meerdere systemen gecombineerd op één plaats. XSARUS en Boon Food Group blijven nauw met elkaar samenwerken en gaan het PIM-systeem steeds verder uitbouwen.