Herimplementatie inriver PIM binnen een complex productdata landschap
Bugaboo International is een Nederlands designbedrijf dat moderne producten voor (aanstaande) ouders ontwikkelt en produceert. Twintig jaar geleden zetten ze een revolutie op het gebied van kinderwagens in gang met innovatieve producten die het leven van ouders veel makkelijker maakt. En nog steeds verbetert Bugaboo het aanbod continu. Ze bedenken, ontwikkelen, testen en maken producten die niet alleen een mooi ontwerp hebben, maar ook duurzaam en functioneel zijn. Gemaakt voor dagelijks gebruik én ontworpen om een leven lang mee te gaan. Naast het eigen online platform en de fysieke brandstores, zijn de producten van Bugaboo wereldwijd te koop via een groot aantal retailers.
Complex productdata landschap
Door de enorme hoeveelheid productinformatie die Bugaboo te verwerken heeft, ontstond jaren geleden al de behoefte naar een oplossing om alle productdata te kunnen managen. Omdat Bugaboo zag dat inriver PIM een solide oplossing is voor de branche waarin ze opereren, was de keuze voor inriver PIM snel gemaakt. Het PIM-systeem werd in eerste instantie voor een groot deel door Bugaboo zelf in beheer genomen. Toen het landschap steeds complexer werd en meer verkoopkanalen toegevoegd moesten worden, ging de organisatie op zoek naar een ervaren PIM-partner. Een partner die kon helpen met het complexe landschap waarin Bugaboo opereert. Bugaboo kwam bij XSARUS uit vanwege onder andere het bewezen trackrecord aan PIM-implementaties.
Herimplementatie inriver door XSARUS
XSARUS nam de bestaande inriver PIM installatie onder de loep en implementeerde eerst een verbeterd en uitgebreider product data model. Vervolgens werd de inrichting van het systeem aangepakt en geüpdatet. Dankzij deze ‘herimplementatie’ past inriver beter in het complexe productlandschap van Bugaboo. De talloze configuratiemogelijkheden van de Bugaboo producten kunnen nu veel beter gemanaged worden binnen inriver PIM.
Plaats van inriver binnen de Bugaboo organisatie
Het inriver PIM systeem is Bugaboo’s ‘global data system’, oftewel dé plaats waar alle relevante (product)informatie en alle details worden verzameld, verrijkt en gepubliceerd voor de verschillende verkoopkanalen zoals b2c, b2b en marketplaces. Dankzij de geoptimaliseerde inrichting van het PIM systeem door XSARUS, wordt inriver PIM bij Bugaboo beter benut dan ooit.
Intern gaan steeds meer mensen met inriver aan de slag. Het inriver PIM systeem wordt binnen Bugaboo dan ook gehanteerd als een ‘cross functional tool’ door de gehele organisatie. Allerlei teams, van b2c en b2b tot productie en Analytics werken met de data die binnen inriver verzameld wordt.
Succesfactoren inriver voor Bugaboo
Er zijn drie factoren die het inriver PIM systeem voor Bugaboo een succes maken:
- Snelheid: snel en efficiënt waarde creëren, bijvoorbeeld het op de markt brengen van nieuwe producten, maar ook productgegevens die overal juist en volledig worden weergegeven.
- Flexibiliteit: alle benodigde productinformatie wordt op de juiste manier verzameld, verrijkt en gepubliceerd voor alle verschillende internationale verkoopkanalen. Er kan flexibel omgegaan worden met alle verschillende eisen waaraan productinformatie moet voldoen.
- Schaalbaarheid: opschalen naar meer producten is geen big deal meer, de time-to-market is sterk verkort. Dankzij het PIM systeem draait Bugaboo haar hand niet meer om voor het publiceren van een grote hoeveelheid producten.
Maatwerkoplossingen door XSARUS gerealiseerd
Waar inriver standaard al enorm veel mogelijkheden biedt, heeft XSARUS voor Bugaboo een groot aantal maatwerktoevoegingen gedaan om inriver nóg efficienter in te kunnen zetten. Zo worden bulkverwerkingen eenvoudiger gemaakt dankzij een specifiek template; item codes automatisch gegenereerd zodat itemcodes logisch zijn; EAN codes automatisch gekoppeld; artikelnamen geautomatiseerd opgebouwd op basis van serie, kleur en type; afbeeldingen automatisch gekoppeld aan producten op basis van de bestandsnaam van de afbeelding en vindt geautomatiseerd omzetting plaats van bepaalde metrics: waar velden in Nederlandse maatvoering worden ingevuld -bijvoorbeeld centimeters- worden deze automatisch voor andere landen aangepast naar inches.
Lifecycle management
Ook implementeerden we een stuk ‘lifecycle management’. Voor elk product dat nieuw aangemaakt wordt, wordt automatisch een lifecycle aangemaakt, waarbij aangegeven kan worden in welke landen en via welke kanalen het product verkocht gaat worden. Ook de startdatum en een end of life datum worden meegegeven. Op basis van de ingevoerde data wordt direct de status van het product per kanaal en land berekend en worden de benodigde acties geagendeerd.
Koppelingen
Naast dit soort maatwerktoevoegingen is inriver gekoppeld met voor Bugaboo belangrijke systemen als Salesforce, Channel Engine (een feedmanagementtool), een stuk middleware voor koppeling naar ERP en TextMaster, voor vertalingen.
Textmaster voor vertalingen
De laatste in deze opsomming, TextMaster, is onlangs in gebruik genomen. Er is voor Bugaboo een volledig vertaalproces geïmplementeerd waarbij inrivergebruikers een zogenaamd multi-field multi-language translation request kunnen indienen. In andere woorden: op veldniveau kunnen vanuit inriver door iedere gebruiker vertalingen aangevraagd worden voor verschillende talen. Voordat de aanvraag doorgezet wordt, valideert de Translation Manager binnen Bugaboo het verzoek. De Translation Manager kan daarbij nog specifieke settings per taal en per item aanpassen zodat de vertalers nog beter voorbereid te werk kunnen gaan. Zodra de gewenste informatie vertaald is, wordt deze na goedkeuring automatisch geïmporteerd in inriver PIM.
Dankzij de connector met TextMaster verloopt het proces rondom vertalingen van productinformatie een stuk efficiënter en wordt de time-to-market van nieuwe producten aanzienlijk versneld.
De digitale wereld is in continue ontwikkeling, dit geldt ook voor product data.
Vervolg
De digitale wereld is in continue ontwikkeling, dit geldt ook voor product data. Het is een ongoing proces, waaraan Bugaboo en XSARUS samen blijven werken. In tweewekelijkse sprints wordt gewerkt om steeds verbeteringen aan het product informatie management proces en systeem door te voeren. Zo wordt binnenkort een hotspot feature voor afbeeldingen gelanceerd en worden aanpassingen in het datamodel doorgevoerd om data nog beter te kunnen hergebruiken.