Product experience boost dankzij Akeneo PIM implementatie
Kruitbosch is een internationale fietsfabrikant, groothandel in fietsonderdelen en -accessoires en retailpartner voor fietsspeciaalzaken. Hoewel de naam Kruitbosch misschien niet direct een belletje doet rinkelen, is het bedrijf naast groothandel van het B2B-merk PENDLR ook fietsproducent van de merken Cortina en Alpina. Met meer dan 50.000 producten in de portefeuille, is het beheer van productinformatie complex. Een uitdaging die Kruitbosch en XSARUS PIM Masters met beide handen aangrijpen.
De uitdaging van Kruitbosch
Kruitbosch heeft te maken met een grote hoeveelheid productdata afkomstig van eigen productie, leveranciers en assemblagepartijen. Deze data wordt over verschillende sales- en marketingkanalen verspreid, aangezien Kruitbosch actief is in zowel de B2C- als B2B-sector. Het probleem: de huidige productdata is versnipperd over verschillende documenten en systemen zoals het ERP. Hoe verzamel, beheer en distribueer je deze productdata op een efficiëntere manier? En hoe verbeter je de kwaliteit en volledigheid? Daar is een PIM-systeem de perfecte oplossing voor.
Match met Akeneo PIM
Om te ontdekken welk PIM-systeem aansluit bij de wensen en doelen van Kruitbosch, hebben onze XSARUS PIM Masters zich verdiept in het complexe assortiment: van complete Cortina fietsen tot losse frames, buitenbanden, snelbinders en bidons. Het toekomstige PIM-systeem moet passen bij dit assortiment en de behoeften van Kruitbosch. Wat zijn de mogelijkheden op het gebied van data modellering, productcreatie, data asset management, kwaliteitswaarborging, workflows en beveiliging? De conclusie van Kruitbosch: alles wat nodig is, is mogelijk in Akeneo PIM.
Tijd voor de implementatie
Na de eerste werksessies ging de implementatie van het Akeneo PIM-systeem van start. Er is nauw samengewerkt; de PIM Masters zijn regelmatig afgereisd naar het hoofdkantoor van Kruitbosch. De nuchtere en pragmatische aanpak van Kruitbosch was een 1-op-1 match met de identiteit van XSARUS en vormde een sterk fundament voor de implementatie van het PIM-systeem.
Het datamodel als stevige basis
Een belangrijke eerste stap is de bouw van het datamodel. Met ruim 50.000 producten, 500 attributen en veel productcategorieën is het datamodel geavanceerd, betrouwbaar en allesomvattend geworden. Dankzij de standaardisering binnen het datamodel verbetert de kwaliteit van de productinformatie. Zo worden attributen niet meer vrij ingevuld, maar wordt bijvoorbeeld een reeks standaardmaten en -kleuren getoond. Dit bevordert de productervaring van B2B- en B2C-klanten, doordat filtering op categorieën en specificaties de juiste resultaten weergeeft.
Kruitbosch profiteert van meer flexibiliteit en efficiëntie. En het toevoegen van producten, categorieën en attributen is minder foutgevoelig.
Real-time integraties
Een essentieel onderdeel van de implementatie is de integratie met omliggende kanalen en systemen zoals de B2C-websites, B2B-portal, het ERP-systeem, XSARUS CDN en marketplaces als bol.com. De nieuwe, real-time integraties hebben een positieve invloed op de nieuwe IT-architectuur van Kruitbosch. Zodra er een wijziging wordt doorgevoerd in het Akeneo PIM-systeem, is dit binnen no-time ook zichtbaar op de andere kanalen. De integraties zijn gebouwd binnen Azure en daardoor eenvoudig te beheren.
Functionaliteiten die efficiëntie verder verhogen
Het PIM-systeem biedt onder andere de volgende functionaliteiten:
- AI-attributen: Een attribuut zoals een omschrijving wordt met behulp van Artificial Intelligence automatisch vertaalt naar andere talen. Dit proces is volledig geautomatiseerd en zorgt voor een extra efficiëntieslag.
- Data Quality Insights: Kruitbosch heeft real-time inzicht in de volledigheid en kwaliteit van hun productdata over verschillende platforms en kanalen. Er is inzichtelijk waar en welke verbeteringen er nodig zijn. Dit biedt focus en grip op de contentverrijking.
- Asset management: Alle producthandleidingen, foto's en video's worden vanaf nu centraal opgeslagen en beheerd in Akeneo met behulp van het XSARUS Content Delivery Network (CDN). Een overzichtelijk systeem om alle digitale assets te beheren.
Behaalde doelen
De implementatie is succesvol afgerond en het team van Kruitbosch is uitgebreid getraind in het gebruik van het PIM-systeem door de XSARUS PIM Masters. Handmatige handelingen worden steeds meer geëlimineerd en met deze single source of truth is de productdata van Kruitbosch straks volledig en betrouwbaar. De datakwaliteit is verbeterd en Kruitbosch heeft inzicht in welke data nog verrijkt moet worden. Zo krijgt de product experience een boost, een belangrijk focuspunt van Kruitbosch.
Bijdrage aan (internationale) groei
Met de komst van Akeneo PIM beheert Kruitbosch de content kanaalspecifiek en per land. Dit bevordert niet alleen groei in bestaande (internationale) afzetgebieden, maar maakt uitbreiden naar andere landen ook eenvoudiger.
De volgende stap in de samenwerking
De samenwerking tussen XSARUS PIM Masters en Kruitbosch gaat onverminderd verder. Het is tijd voor de volgende stap, met als focus: Hoe kunnen we de product experience van de B2B- en B2C-consument nog verder optimaliseren?
Eén van de optimalisaties is de Workflow Engine; dit betekent een automatiseringsslag rondom contentverrijking. Daarnaast gaan we aan de slag met de Rules Engine en een start maken met de SDM (Supplier Data Manager).
Onze PIM Masters blijven betrokken bij het uitbouwen van het PIM-systeem, met één gezamenlijk doel: het continu optimaliseren van de product experience van Kruitbosch.