Productinformatie in controle met inriver PIM
The Sting Companies is met de formules The Sting, Cotton Club en Costes één van de grootste fashion retailers van Nederland. Hun zelfontworpen collecties worden verkocht via de webshops en ruim 100 fysieke winkels in Nederland en België.
Introductie PIM-systeem
Hoe zorg je dat je totaal in controle bent over alle productcontent? Data van maar liefst 300.000 SKU’s?
The Sting loste dit vraagstuk voorheen op binnen hun bestaande e-commerce oplossing, in combinatie met een DAM-systeem, maar miste hierbij inzicht in datakwaliteit en volledigheid. Hoog tijd om te oriënteren op een PIM-systeem dat het verzamelen, verrijken en publiceren van productinformatie samenvoegt.
The Sting heeft XSARUS betrokken in het PIM-selectietraject. Tijdens deze selectie bleek inriver PIM de ideale fit te zijn. De ervaring in de omnichannel fashionbranche én het PIM-domein gaf het vertrouwen om de implementatie uit handen te geven aan XSARUS
Productdata volledig in controle met inriver PIM
Het project ging van start met de uitfasering van de twee bestaande systemen die verantwoordelijk waren voor de productcontent. Alle beschikbare data, attributen en velden uit dit model zijn gemigreerd naar inriver PIM. Door de beperkte export mogelijkheden in de bestaande systemen, was het een uitdaging om alle data op de juiste manier naar inriver te exporteren. Een complexe uitdaging die tot een goed einde is gebracht. Het PIM-systeem is geïntegreerd met het ERP van The Sting voor de import van basis artikeldata. Binnen inriver PIM wordt de data verder verrijkt en geoptimaliseerd. Door de toevoeging van het XSARUS Content Delivery Network worden alle productafbeeldingen optimaal uitgeserveerd.
Het PIM-systeem is ingericht op de bestaande productdata en kan met oog op de toekomst verder worden uitgebreid. Bijvoorbeeld: het toevoegen van meer productspecificaties, zodat de consument meer filtermogelijkheden heeft om aankoopkeuzes op te baseren.
Het PIM-systeem is na een samenwerkingstraject van ruim 3 maanden live gegaan. In deze korte doorlooptijd is een stabiele en betrouwbare PIM-basis neergezet.
Datakwaliteit en -verrijking
Dankzij het inriver PIM-systeem kan The Sting nu bouwen op een single-source-of-truth, waar datakwaliteit en completeness inzichtelijk wordt en waar alle SKU’s beheerd en verrijkt worden. De contentteams van de drie formules The Sting, Costes en Cotton Club werken allemaal met het nieuwe platform. Wijzigingen in productdata worden nu real-time doorgevoerd vanuit de gebruiksvriendelijke interface. In de toekomst zullen hier organisatie breed nog meer medewerkers een rol in krijgen.
De kracht van inriver PIM en Creative Force
Na een succesvolle implementatie van inriver PIM ontstond er bij The Sting de noodzaak om het photo studio management proces te formaliseren en optimaliseren. Door het partnership van XSARUS met Creative Force is dit gerealiseerd.
Waarom photo studio management?
The Sting beschikt over meer dan 300.000 SKU’s. Dit zegt veel over de omvangrijkheid van het assortiment van alle onderliggende formules en brands.
De fotostudio heeft als doel om zo snel mogelijk artikelen op de juiste manier vast te leggen, het e-commerce team wil zo snel mogelijk de kleding online zetten. Zo heeft ieder team wensen vanuit zijn eigen aandachtsgebied. Bij The Sting fungeert de fotostudio als losstaand orgaan met eigen processen en een eigen team.
Wat er moet gebeuren: ieder seizoen alle kledingsamples fotograferen. Op de wijze die brandspecifiek is bepaald; productshots, modelshots, alles volgens een bepaald format. Dit vraagt om slimme tooling en workflows om te zorgen dat het photo studio management proces goed wordt ingericht. Creative Force in combinatie met inriver PIM gaat hieraan bijdragen.
De voordelen die The Sting ervaart
Gezien de volumes en grootte van de organisatie is het inzetten van Creative Force een hele verstandige keuze voor de fashion retailer. Een groot voordeel voor The Sting: de time-to-market van de producten wordt verkort, collecties kunnen sneller online gezet worden. Met de juiste, inspirerende productfotografie.
Het veranderen van bedrijfsprocessen en vastleggen van workflows is iets waar de hele organisatie van profiteert. Het heeft invloed op hoe de inkoop wordt gedaan (sample management), hoe het fotografieproces plaatsvindt, hoe stylisten te werk gaan en ga zo maar door. Er is veel beter inzicht in het totale proces en hetzelfde werk wordt op een efficiëntere manier gedaan. Door deze formalisaties verbetert ook de kwaliteit én compleetheid van de productdata.
Hoe werkt de Creative Force software?
Voorheen was het fotografieproces bij The Sting voor het grootste deel niet geautomatiseerd en werd gebruik gemaakt van excel-sheets. Nadelen die de fotostudio hiervan ondervond: niet exact weten welk product wanneer geschoten moet worden en met welke bijbehorende eisen. Met als gevolg inefficiëntie en dubbele handelingen, zoals een artikel opnieuw moeten fotograferen. Dit moest veranderen.
Op een efficiënte manier de juiste artikelen fotograferen
De Creative Force software neemt het stuk automatisering voor zijn rekening. Deze SaaS-tool heeft uitgebreide mogelijkheden, er kan veel vanuit de omgeving geconfigureerd worden. Zo ziet het fotografieproces er nu uit bij The Sting:
- Kledingsamples voor het nieuwe seizoen komen binnen en moeten zo snel mogelijk worden gefotografeerd
- De fotostudio vraagt op in Creative Force: mag ik de feed van Costes – alle jurken voor zomer 2023? Alle bijbehorende samples worden getoond
- De fotostudio scant de barcode op de kleding
- Dankzij een datakoppeling is de basis productdata, inclusief de fotografie requirements zichtbaar in Creative Force
De software herkent om welk artikel en brand het gaat, dus de fotostudio is klaar om verdere instructies op te volgen. Bijvoorbeeld: dit item moet naar set 3 en worden gecombineerd met kledingstuk B. Dit type shots moet worden gemaakt: vooraanzicht, zijaanzicht en een packshot. Het artikel gaat naar de betreffende locatie, het gekozen model krijgt de sets aan en de styling wordt gedaan.
- Aan de hand van de requirements kan de fotograaf direct starten met fotograferen
- De voortgang wordt gemonitord in Creative Force: er is inzicht in het percentage dat gefotografeerd is en wat nog gedaan moet worden
- De juiste beelden worden naar Creative Force gestuurd om vervolgens overgeheveld te worden naar een cloud-oplossing voor het fotobewerkingsproces
- Na deze controle validatiestappen, om te zorgen dat de foto’s aan de gestelde eisen voldoen, wordt de foto naar de gewenste locatie gestuurd
Connectie tussen inriver PIM en Creative Force
Als de foto’s e-commerce ready zijn, belanden ze in inriver PIM en op het e-commerce platform. Het inriver PIM-systeem van The Sting bevat al veel productinformatie van alle artikelen. Op de foto’s zit ook metadata die in het PIM terecht moet komen voor de volledigheid. Dit kan data zijn als shottype, producttype, locatie, gegevens over het model, auteursrechten etc. Een deel van deze productdata is goed bruikbaar voor op het e-commerce platform. Een opmerking als ‘’Het model is 180 cm lang en draagt maat M’’ kan een positief effect hebben op het aantal retouren.
Binnen inriver is Creative Force nu een afzetkanaal (channel) voor de productdata. Het e-commerce team van The Sting kan artikelen toevoegen, zoals de nieuwe collectie, die direct naar Creative Force wordt doorgestuurd. Zo is er ook eerder inzicht in wat eraan zit te komen.
Toekomst met XSARUS als PIM-partner
Met het PIM-systeem en de koppeling met Creative Force ervaart The Sting nu gebruiksvriendelijkheid en efficiëntie. Alle handelingen met betrekking tot productinformatie kunnen nu vanuit één systeem plaatsvinden. The Sting is voorbereid op een verdere omnichannel toekomst, waarbij het enorme aanbod voor de consument nóg beter zichtbaar wordt.