Contentserv PIM als nieuwe stap voor IJsvogel Retail

Annemijn Grinwis
Annemijn Grinwis
Marketeer
16 oktober 2023

IJsvogel Retail is van oorsprong een familiebedrijf dat gespecialiseerd is in dier- en tuinproducten. Met formules als Pets Place en Boerenbond en meer dan 195 winkels streeft IJsvogel een sterke omnichannelstrategie na.

IJsvogel Retail staat op het punt om grote stappen te maken met betrekking tot hun product informatie management. XSARUS gaat Contentserv PIM implementeren, een nieuw PIM-systeem voor IJsvogel Retail. Met 100.000 producten, 1.800 merken en meer dan 800 leveranciers is dit geavanceerde PIM-systeem de beste fit voor IJsvogel’s toekomststrategie.

Het PIM-systeem zal een cruciale rol spelen bij het realiseren van onze toekomstdoelen bij IJsvogel Retail. Onze omnichannel aanpak is eenvoudig te managen in het PIM-systeem. Ook de multilingual mogelijkheid om onze dier- en tuinartikelen in meerdere landen beschikbaar te maken, sluit naadloos aan bij onze ambities.
Patricia Biemans, E-commerce Specialist bij IJsvogel Retail

Drijfveren achter de keuze voor Contentserv

Het aantal marketplaces waarop IJsvogel actief is, groeit hard. Dit verhoogt de vereisten voor uitgebreide productinformatie. Verder is IJsvogel het loyaliteitsprogramma “Pets Place Premium” aan het optimaliseren wat de urgentie voor accurate productinformatie verhoogt. Contentserv zal dit realiseren. De uitgebreide integratiemogelijkheden zijn voor IJsvogel essentieel, aangezien zij te maken hebben met veel verschillende leveranciersportals, interne systemen en GS1 GDSN. Een netwerk waarmee productinformatie wordt uitgewisseld, dat collectief wordt gebruikt in de Nederlandse dier- en tuinindustrie. Er vindt een nauwe samenwerking plaats tussen IJsvogel Retail en GS1 om de productdata over de gehele breedte naar een hoger niveau te tillen.

Eén databron en kortere time-to-market

Contentserv gaat een hoop PIM-uitdagingen oplossen. Momenteel wordt de data van de fysieke winkels nog handmatig in Excel-sheets opgeslagen, dit is erg foutgevoelig. De “single source of truth” van het nieuwe PIM-systeem zal deze uitdaging oplossen. Verder zal de time-to-market verkort worden. Door het standaardiseren en automatiseren van het dataproces worden nieuwe producten sneller naar de verschillende verkoopkanalen gestuurd. De supplier-onboarding zal ervoor zorgen dat de data van leveranciers sneller en beter het PIM-systeem instroomt. Ook dit zal bijdragen aan een kortere time-to-market.

Contentserv als basis voor de toekomst

Het overkoepelende doel van IJsvogel is duidelijk: de klant centraal stellen door kwalitatieve productinformatie en geoptimaliseerde processen. De implementatie van Contentserv maakt dit mogelijk. Ook vormt Contentserv een goede basis voor de internationaliseringsambitie van IJsvogel. XSARUS werkt hier met overtuiging aan mee en zal IJsvogel ondersteunen in de voortdurende optimalisatie van de PIM-processen.