Het Digital Product Passport (DPP) in de praktijk bij Vogel’s (2)
Het Digital Product Passport (DPP). Daar kun je straks als fabrikant, distributeur of retailer niet meer omheen. Vogel’s heeft al actie ondernomen en het DPP omarmd. Vogel’s is niet alleen marktleider op het gebied van audio, video en multimedia accessoires, maar ook koploper op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het DPP sluit dan ook naadloos aan op hun duurzame ambities.
Hoe Vogel’s de realisatie van het DPP heeft aangepakt, tegen welke uitdagingen ze aanliepen én welke voordelen ze nu ervaren? PIM Master Alexander Robijn ging hierover in gesprek met Lian Moerenhout‑Broekhuijsen, Product Group Manager bij Vogel’s. Lees het in het onderstaande interview.
Lees hier het eerder verschenen artikel over DPP: Het Digital Product Passport (DPP): tijd voor actie (1)
Vogel’s is een toonaangevend bedrijf dat hoogwaardige tv-beugels, monitorsteunen en LED-ophangsystemen voor de consumenten- en zakelijke markt ontwikkelt. Vogel’s en XSARUS hebben al jarenlang een succesvolle samenwerking rondom het beheer van hun productinformatie. Ze maken gebruik van het inriver PIM-systeem, waarin momenteel zo'n 2600 SKU's zijn opgenomen. De samenwerking met XSARUS, het gebruik van inriver PIM en de voortvarende ambities van Vogel’s hebben bijgedragen aan de realisatie van het DPP.
De ecologische voetafdruk in kaart brengen
Wat was de aanleiding voor Vogel’s om het Digital Product Passport te realiseren?
Bij Vogel's streven we ernaar om continu onze impact op het milieu te verminderen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is één van onze speerpunten en duurzaamheid is daar een belangrijke factor in. Het Digital Product Passport sluit perfect aan bij onze duurzame ambities en helpt ons om transparant te zijn over de ecologische voetafdruk van onze producten. Wij hebben het DPP verwerkt in onze zogenaamde ecosheets.
Wat was de eerste stap in het creëren van deze ecosheets?
We hebben een Design Manifest Sustainability opgesteld waarin we ons richten op longevity, minimal impact, for & from recycling en logistics. Eén van onze subdoelen die hoort bij ’minimal impact’ is het continu reduceren van de voetafdruk van onze componenten. Dit leidde tot de vraag: wat is de voetafdruk van onze producten dan precies? Om deze vraag te beantwoorden, zijn we in 2022 in zee gegaan met Ecochain. Hun Mobius-software stelt ons in staat om de ecologische voetafdruk van onze producten gedetailleerd in kaart te brengen.
Hoe verliep het in kaart brengen van de ecologische voetafdruk?
Het was een intensief proces. Component voor component, materiaal voor materiaal en productiestap voor productiestap werden geanalyseerd. Dit resulteerde in een gedetailleerde berekening van de Global Warming Potential (GWP) uitgedrukt in ‘kg CO2 equivalent’. We hebben ook oudere productlijnen geanalyseerd om verbeteringen te kunnen zien. Voor onze full-motion beugels zagen we bijvoorbeeld een aanzienlijke verbetering in vergelijking met de vorige lijn. De milieu-impact van de verpakking is met 92% gedaald en de milieu-impact van het totale product is met 77% gedaald.
De grote stappen zijn gezet. Ook met onze andere producten willen we een dalende lijn inzetten en aanhouden. Met de nieuwe data bepaalden we welke componenten en processen veel milieu-impact hadden en konden we aan de slag met verbeteren. Het principe van onze berekenwijze is extern gevalideerd. Momenteel zijn we nog in het proces om de voetafdruk van alle producten extern te laten valideren.
Van een bak data naar transparante ecosheets
Hoe hebben jullie deze informatie inzichtelijk gemaakt voor de buitenwereld?
Ineens hadden we een enorme bak data over onze milieu-impact beschikbaar en wilden we hier transparant over zijn. Daarom zijn we met de Marketing & Communicatie afdeling om tafel gegaan om te kijken welke informatie interessant en begrijpelijk gemaakt kon worden voor het publiek. Zo is de opzet van de ecosheet ontstaan: drie pagina’s vol details over de opbouw van de milieu-impact per product.
Hoe genereren jullie de ecosheets?
Omdat we zoveel verschillende producten hebben, is het onmogelijk om voor ieder product handmatig een ecosheet te maken. Gelukkig had XSARUS daarvoor een oplossing. In het verleden heeft XSARUS er al voor gezorgd dat product leaflets met product specificaties automatisch gegenereerd worden in inriver PIM en getoond worden op de website. Voor de ecosheets wilden we dezelfde werkwijze toepassen.
We exporteren de milieu-impact data vanuit Mobius, wat de input vormt voor een conversiedocument in Excel. Dit document koppelt de waarden aan de juiste attributen en past de juiste hoeveelheid decimalen toe. Vervolgens wordt deze data doorgestuurd naar inriver. In inriver hebben we maar liefst 54 nieuwe attributen aangemaakt. Deze worden gevuld door de import uit Excel en door automatische berekeningen van meerdere waarden. Inriver genereert de ecosheet en maakt deze online zichtbaar op de productdetailpagina's. Dit hele proces is ook geïntegreerd met ons Bynder DAM-systeem, waar de PDF's automatisch worden geplaatst en van metadata worden voorzien.
Uitdagingen en oplossingen
Tegen welke uitdagingen liepen jullie aan?
Eén van de grootste uitdagingen was het bepalen van de inhoud van de ecosheets, aangezien er geen handboek voor bestaat. Het aanhouden van een aantal ISO- en NEN-normen gaf wat houvast. Maar we willen koploper zijn in de markt, wat betekent dat we veel zelf moesten bedenken en testen. Welke informatie moet dynamisch berekend worden? Welke data moet statisch worden overgenomen? Een tijdrovende klus om antwoorden te vinden op dit soort vragen en ook om alle ecosheets te controleren. Want dynamische content in een standaard template laden, kan soms tot onverwachte resultaten leiden. Bijvoorbeeld omdat er beperkt plek is en een waarde bij een product of taal te lang blijkt te zijn. Dat betekent dat je veel moet controleren.
Is er iets wat jullie achteraf anders hadden gedaan met de kennis van nu?
Momenteel worden alle ecosheets op SKU-niveau gegenereerd, omdat we onze product leaflets ook op SKU-niveau genereren. Het zou achteraf handiger zijn geweest om dit op producttypeniveau te doen, aangezien alle SKU’s binnen een producttype dezelfde milieu-impact hebben. Ook genereren we alle ecosheets in zeven talen, en die zijn niet altijd allemaal nodig. Omdat alles automatisch gaat, hebben we nu meer ecosheets dan we gebruiken. In een vervolgstap kunnen we dit mogelijk slimmer inperken.
Wat zijn de belangrijkste voordelen die jullie ervaren door het gebruik van het DPP?
Het verzamelen van de data kostte tijd, maar gelukkig kon de bestaande techniek in inriver worden ingezet om de ecosheets te genereren. Het was een intensief traject, maar we zijn enorm trots op het resultaat. Het grootste voordeel is de transparantie die we nu bieden over de milieu-impact van onze producten. Onze ecosheets zijn consistent en eenvoudig te updaten. We hebben binnen inriver op SKU-niveau een attribuut ’Generate ecosheet’. Met één druk op de knop updaten we de ecosheets en zijn deze direct beschikbaar in zeven talen op onze website. Ze verschijnen vanzelf in de taalvoorkeur van de bezoeker. Dit vermindert de kans op handmatige fouten en maakt het beheer van grote hoeveelheden producten efficiënter.
Vogel's inspireert
Het verhaal van Vogel's laat zien dat de realisatie van het DPP een intensief project is, maar dat de inspanningen ruimschoots de moeite waard zijn. Vogel’s behoort tot de koplopers op het gebied van duurzaamheid. In de vorm van ecosheets heeft Vogel’s als één van de eersten in de Nederlandse markt het DPP gerealiseerd. De organisatie laat zien dat innovatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen hand in hand kunnen gaan. Een inspirerend voorbeeld voor andere organisaties in de sector.