Schaap en Citroen pakt digitale uitdagingen aan met Crystallize-oplossing

Charlotte Groenendijk
Charlotte Groenendijk
Marketeer
11 december 2024

Juweliershuis Schaap en Citroen is al ruim 135 jaar een begrip voor sieraden, diamanten en horloges en bezit 25 juweliershuizen verspreid over Nederland. Schaap en Citroen ontwikkelt zich volop naar hét toonaangevende juweliershuis in het exclusieve segment. Een ambitie die vraagt om aanpassingen in het totale IT-landschap.

Uitdagingen rondom productinformatiebeheer

De bestaande systemen van Schaap en Citroen zijn niet ingericht op het optimaal beheren en distribueren van productinformatie. Met veel handmatige processen en foutgevoeligheid als gevolg. Om deze uitdaging aan te pakken, ging Schaap en Citroen via PIMvendors op zoek naar een geschikte PIM-oplossing én -partner. Deze vond het juweliershuis in het PIM-systeem van Crystallize, met XSARUS PIM Masters als implementatiepartner.

Deze hoofddoelen heeft Schaap en Citroen voor het PIM-systeem:

  • Efficiënt beheren van productinformatie: alle productinformatie overzichtelijk beheren en verrijken vanuit één centrale omgeving. Dit omvat ook het vastleggen van gedetailleerde informatie over diverse producttypen.
  • Optimalisatie voor marketing en SEO: productinformatie klaarstomen voor marketingdoeleinden en SEO, terwijl de consistentie in alle kanalen gewaarborgd blijft.
  • Multichannel output management: het systeem moet productinformatie leveren in uiteenlopende formaten voor gebruik in websites, marketplaces, social media, nieuwsbrieven, ERP-systemen, kassasystemen en CRM-oplossingen.
In XSARUS PIM Masters hebben we een goede partner gevonden die ons kan helpen om de unieke eigenschappen van Crystallize optimaal te benutten.
Bart de Vries, IT-architect bij Schaap en Citroen
Schaap en Citroen sfeerafbeeldingSchaap en Citroen sfeerafbeelding

Specifieke PIM-wensen

Schaap en Citroen heeft veel configureerbare producten in het assortiment, waar specifieke functionaliteit voor nodig is. Zeker voor het ‘pre-owned’ assortiment, wat bestaat uit unieke artikelen waarbij beschadigingen en documentatie nauwkeurig vastgelegd moeten worden.

Daarnaast staat de integratie van het eigen fotografieproces hoog op de wensenlijst. Dit omvat niet alleen het beheren van interne fotografie, maar ook de koppeling met externe studio’s. Al deze vereisten vragen om een flexibele, krachtige oplossing.

Crystallize-oplossing: breder dan PIM

Uit diverse gesprekken en demo’s is gebleken dat de PIM-oplossing van Crystallize de beste fit heeft met de wensen en scenario’s van Schaap en Citroen. En deze fit beperkt zich niet alleen tot PIM. Schaap en Citroen gaat de headless techniek van Crystallize ook inzetten als basis voor hun e-commerce platform.

Crystallize heeft prachtige mogelijkheden voor datamodellering. Daarnaast is het gebouwd voor hoge belasting, zodat allerlei processen real time informatie kunnen ophalen uit het systeem. Dat maakt de integratie in het applicatielandschap veelzijdig en relatief eenvoudig.
Bart de Vries, IT-architect bij Schaap en Citroen
Een veelbelovende primeur

Een primeur voor de XSARUS PIM Masters: onze eerste Crystallize-implementatie. Een uitdagend project waarin we onze bewezen expertise en aanpak toepassen. Ook het expertteam van Crystallize is nauw betrokken bij de implementatie en levert waardevolle input op het gebied van systeemvereisten en datamodellering.

Dit in combinatie met de brede PIM-ervaring van XSARUS PIM Masters, heeft XSARUS dan ook alle vertrouwen in het succesvol implementeren van Crystallize bij Schaap en Citroen.

Schaap en Citroen sfeerafbeelding