Wanneer heb je als organisatie baat bij een PIM-systeem?

Christian van Dam
Christian van Dam
Implementatie Consultant
15 april 2025

Groot assortiment, meerdere verkoopkanalen, veel leveranciers? Tijd om een PIM te overwegen.

De verwachtingen van de consument zijn in de afgelopen 10 jaar flink gestegen. Klanten eisen consistentie, nauwkeurige en complete productinformatie, ongeacht waar ze shoppen: op je webshop, een marketplace of fysieke winkel. Dit vraagt veel van een organisatie. Al deze productdata moet gecreëerd, beheerd en verspreid worden. Stijgende consumentverwachtingen en een groeiende hoeveelheid data maakt dit complexer dan ooit.

Een Product Information Management (PIM)-systeem kan de oplossing zijn. Het stelt organisaties in staat om productdata op één centrale plek te beheren, efficiëntie te verhogen en een consistente merkervaring te bieden. Maar hoe weet je of jouw organisatie baat heeft bij een PIM-systeem?

Deze uitdagingen lost een PIM-systeem op

Herken je deze uitdagingen?

  • Versnipperde productinformatie binnen verschillende afdelingen
  • Inconsistente productinformatie op marketing- en verkoopkanalen
  • Tijdrovende contentcreatie en verrijking van productdata
  • Trage time-to-market van nieuwe producten
  • Complexe internationale markten

Ontdek hoe een PIM-systeem jou helpt om deze uitdagingen aan te pakken.

Er wordt nu veel efficiënter gewerkt: zaken die nog wel eens dubbel gebeurden zijn weggevallen en we zijn niet meer afhankelijk van verschillende Excel-bestanden. Het proces is transparanter geworden en iedereen voelt zich echt verantwoordelijk voor zijn of haar aandeel.
CHASIN'

Van versnipperde data naar centraal beheer

Veel organisaties zonder PIM slaan productinformatie op in Excel, in ERP-systemen of sturen losse bestanden heen en weer per e-mail. Hoewel dit in de beginfase nog werkbaar kan zijn, worden de beperkingen snel duidelijk naarmate een organisatie groeit. Denk aan uitbreiding van het assortiment, steeds meer samenwerkingen met leveranciers en steeds meer verkoopkanalen. Zonder centrale opslagplaats wordt het beheren van de toenemende data steeds complexer.

Met een PIM-systeem heb je een single source of truth en krijgt jouw organisatie weer grip op productdata.

Multichannel consistentie voor een eenduidige merkidentiteit en klantbeleving

Consumenten navigeren tegenwoordig moeiteloos tussen verschillende kanalen. Ze oriënteren op je website, vergelijken producten op een marketplace zoals Amazon en bekijken producten real-life in de fysieke winkel. Inconsistente en onbetrouwbare informatie over verschillende touchpoints resulteert in wantrouwen en uiteindelijk in gemiste verkoopkansen.

Met een PIM-systeem kan jij productinformatie per verkoopkanaal beheren en aanpassen. De eisen kunnen per kanaal verschillen en wellicht heeft de consument per kanaal ook andere informatiebehoeften. Dit is te automatiseren in een PIM-systeem.

Onze ambitieuze groeiplannen leverden uitdagingen op rondom het beheren van productinformatie. Met een assortiment dat beschikbaar is op verschillende webshops en marketplaces, is eenduidigheid in productdata onmisbaar. Dankzij het PIM-systeem kunnen wij sneller en eenvoudiger nieuwe marketplaces bereiken, het assortiment uitbreiden en alle bijbehorende productinformatie beheren. En daar hebben veel afdelingen profijt van!
Elles van Rheenen – van Leeuwen, Business Development Manager bij Lucardi

Snellere time-to-market als concurrentievoordeel

Een nieuw product of nieuwe collectie lanceren? Handmatige processen kunnen in dat geval erg vertragend zijn. Je wacht op beelden van de fotograaf, teksten van de marketeer en input van nog vijf anderen. Alle benodigdheden voor de lancering van een product worden handmatig verzameld en gecontroleerd. Het resultaat? Concurrenten hebben hun collectie eerder online en je loopt achter de feiten aan.

Een PIM-systeem stroomlijnt dit proces. Dankzij geformaliseerde workflows en één centrale databron is het mogelijk om direct in te spelen op trends, zonder ellenlange, inefficiënte processen te moeten doorlopen. Zo blijf jij de concurrentie een stap voor.

Meerwaarde door complete productinformatie

Consumenten verwachten meer dan alleen basis productinformatie. Ze willen uitgebreide (technische) specificaties, hoogwaardige afbeeldingen, gebruiksaanwijzingen, wasvoorschriften en aanvullende content zoals reviews, installatievideo’s en compatibiliteitsoverzichten. Door gebrek aan dergelijke informatie haken potentiële kopers af, terwijl uitgebreide en consistente content juist het vertrouwen versterkt en de conversie verhoogt.

Internationaal actief?
Ben je daarnaast ook nog internationaal actief? Dan verwacht de consument al deze content ook in hun eigen taal te lezen, inclusief culturele nuances en regio-specifieke details.

Dit is complex en tijdrovend. Verrijk je productdata met een paar klikken in je PIM-systeem, beheer al je assets op één plek en automatiseer vertaalprocessen. Met complete productinformatie loods jij je klanten door de customer journey en gaan ze sneller over tot aankoop.

Wanneer is een PIM écht essentieel?

Worstel je met complexe productinformatie, multichannel vereisten, veel databronnen vanuit verschillende leveranciers, inefficiënte processen en/of een trage time-to-market? Dan is de kans groot dat een PIM niet alleen huidige problemen oplost, maar je organisatie ook toekomstbestendig maakt.

Twijfel je nog? Onze PIM Masters staan voor je klaar. We analyseren jouw huidige situatie en geven eerlijk advies.