Search & navigation in een composable opzet

Alexander Robijn
Alexander Robijn
Manager Sales & Marketing
7 maart 2022

Heeft een composable commerce architectuur je interesse gewekt? Eerder schreven wij over onze visie op composable commerce en hoe je het in de praktijk kunt brengen. Het principe van losstaande componenten die in de totale e-commerce architectuur een geheel vormen, klinkt an sich niet ingewikkeld. Voorwaarde voor het toepassen van composable commerce is een headless architectuur, zodat in de frontend de gewenste componenten kunnen worden toegepast. Maar waar begin je? Of hoe zet je juist de volgende stap?

Een headless contentmanagementsysteem kan het begin zijn van een composable commerce opzet, maar dit hoeft niet. Er zijn ook allerlei andere stappen mogelijk, zoals het toevoegen van een search & navigation tool die organisaties in staat stelt om het beste te halen uit on-site zoek- en navigatiefunctionaliteiten.

Natuurlijk kan ook de standaard tooling in het e-commerce platform worden gebruikt. Dit kan via de API ontsloten worden, maar het is soms een kleine stap om ook te kijken naar externe, vaak betere, oplossingen. Welke pluspunten brengt een losse search & navigation oplossing met zich mee? En welke tools raden wij aan?

Zoeken en/of navigeren?

Webshop bezoekers willen zonder al te veel tijd en inspanning het product vinden dat zij zoeken en maken daarbij vaak gebruik van de zoekfunctie. In de ideale situatie sluiten de zoekresultaten perfect aan bij de zoekopdracht en verschijnen ze ook nog eens in een rap tempo. Gebeurt dit niet, dan kan het een afhaakmoment worden.

Ook heb je te maken met online shoppers die puur ter inspiratie rondkijken zonder een direct koopmotief óf nog niet exact weten welk product ze willen aanschaffen. Voor deze groep is een logische en gestructureerde navigatie heel belangrijk.

Om search & navigation écht goed op orde te hebben, moet het gebruikersperspectief leidend zijn. Grondige data-analyse is hierbij onmisbaar. Op welke woorden of producten zoeken mijn bezoekers? Zijn de navigatiekeuzes duidelijk? Zo zijn er talloze vragen om bij stil te staan en te beantwoorden om de ultieme gebruikerservaring te creëren.

On-platform functionaliteiten

All-in-one commerce platforms als Magento Open Source, Adobe Commerce en Shopware beschikken standaard over search & navigation functionaliteiten. De kracht van het all-in-one platform zit in de bundeling van alle e-commerce functies binnen één systeem. Deze functies worden vaak uitgebreid en doorontwikkeld. Maar soms wil je als brand of retailer meer dan standaard. Wil je out-of-the-box denken en vol inzetten op de customer experience. Dan kan het goed zijn om ook andere opties te overwegen.

Uitgebreidere zoekfunctie

Een standaard e-commerce platform maakt vaak al, in beperkte mate, gebruik van Elasticsearch technologie. Wil je meer halen uit Elasticsearch? Deze software kan namelijk uitgebreid én tot in detail geprogrammeerd worden. Hoe moet Elasticsearch omgaan met synoniemen en vervoegingen of welke weging moeten attributen worden meegegeven in de zoekresultaten? Wel moet gerealiseerd worden dat hier geen AI en machine learning bij komt kijken. Er is geen feedback loop op basis van bezoekersgedrag, het is een zoekmachine gebaseerd op (statische) data. Dit is wel vaak het geval bij specialistische tools.

Drogisterij.net
Headless e-commerce platform met UI/UX redesign
Bekijk de case

Specialistische search & navigation tools

Door een losstaande seach & navigation oplossing toe te voegen, werk je steeds meer toe naar een composable commerce architectuur. Je combineert de beste ingrediënten met elkaar. De software van specifieke search & navigation tools als Tweakwise en Apptus eSales focussen zich voor een groot deel op personalisatie. Hoe relevanter het zoekresultaat, hoe beter.

Tweakwise

Tweakwise is gespecialiseerd in on-site search, online merchandising en gepersonaliseerde aanbevelingen. Met deze tool kun je bezoekers een gepersonaliseerde on-site shopervaring bieden, waardoor relevantie, klanttevredenheid en conversie toeneemt.

Tweakwise maakt het goed inrichten van de product listing page (PLP) voor de marketeer erg makkelijk. Er wordt gekozen uit een (combinatie van) algoritmes voor de selectie van de meest relevante producten. Mooi is ook dat op specifieke posities gestuurd kan worden. Tweakwise heeft integraties met de meest gebruikte e-commerce platforms waardoor het koppelen alvast makkelijk is.

Apptus eSales

Apptus eSales beschikt over krachtige search & navigation functies waarbij AI, machine learning en big data gecombineerd wordt. En waarmee je toewerkt naar (strategische) doelen als conversie-, omzet- en winstdoelstellingen. De aankoopintentie van bezoekers gemeten, beoordeeld en aangevuld met historisch zoekgedrag, waardoor de meest relevante producten naar voren komen. De navigatiefunctie past onder andere productcategorieën dynamisch aan op unieke bezoekers. Alles voor een gepersonaliseerde gebruikerservaring tijdens het on-site zoeken en navigeren.

Wij geloven dat eSales een toegevoegde waarde kan zijn voor webshops met relatief grote productassortimenten waar shoppen vooral gebaseerd is op beeld, zoals kleding en schoenen. Het eSales-systeem herkent de producten op de afbeeldingen en voegt op basis van de interne kenmerken database ook zelf relevante keywords toe aan de zoek-index.

De volgende stap zetten?

Misschien is je organisatie al toe aan de volgende stap in composable commerce en is veel potentie om zoeken en navigeren door de shop te verbeteren. Dan kan uitgebreide Elasticsearch of een losstaande search & navigation tool een uitstekend idee zijn. Onze consultants helpen je graag in deze zoektocht.