Waarom SaaS-software steeds meer terrein wint

Charlotte Groenendijk
Charlotte Groenendijk
Marketeer
4 september 2022

Binnen het grote aanbod van e-commerce platforms en tools worden Software-as-a-Service (SaaS) oplossingen steeds populairder. Als afnemer van een SaaS-oplossing krijg je toegang tot de software die door de leverancier geleverd en beheerd wordt, hierdoor is onder andere het zelf uitvoeren van updates en het oplossen van IT issues verleden tijd. Dit ten opzichte van on-premise oplossingen, waarbij software lokaal draait, wat zorgt voor minder flexibiliteit. Lees in dit artikel waarom je zou overstappen naar een SaaS e-commerce platform.

4 redenen die het overwegen waard zijn

1. Lagere total cost of ownership

Bij de aanschaf van een e-commerce platform heb je niet alleen te maken met de kosten voor implementatie, maar ook het technisch onderhoud. In plaats van eigen IT’ers aan het werk te zetten om software te installeren en te onderhouden, zorgt de leverancier dat de SaaS-software voor je werkt. In facetten als installaties, beveiliging en hosting hoeft geen tijd meer gestoken te worden, waardoor aanzienlijk kosten worden bespaard op onderhoud. Het accent van de investeringen komt op een andere plaats te liggen. Waar je bij veel traditionele oplossingen ziet dat een groot gedeelte van het budget opgaat aan support, updates, patches, security updates, etc. is dat bij SaaS niet het geval. Die onderdelen vergen veel minder tijd, waardoor het budget ingezet kan worden voor nieuwe development werkzaamheden en frontend optimalisaties. Besef hierbij wel dat niet zomaar elke specifieke wens gerealiseerd kan worden.

Ten opzichte van on-premise oplossingen heeft SaaS in veel gevallen dus een lagere total cost of ownership. Wel goed om te realiseren is dat SaaS nagenoeg altijd wordt geprijsd op basis van order volumes. Bij hogere volumes treden in een on-prem situatie economy-of-scale voordelen op, waardoor de prijs per order daalt. En doordat een SaaS-oplossing veelal op basis van een abonnementsmodel is, is wel duidelijk welke kosten je kunt verwachten en is de investering vooraf helder.

2. Snel en innovatief

SaaS-platforms staan bekend om een goede performance en het feit dat ze continu innovatief zijn, omdat de software wordt doorontwikkeld en geoptimaliseerd door de leverancier. De snelheid is bijvoorbeeld te merken bij het probleemloos inladen van grote hoeveelheden producten of content. ‘Snelheid’ geldt ook voor de set-up van het platform, de lancering gaat in de meeste gevallen sneller dan bij een on-premise platform.

3. Flexibel en schaalbaar

Met SaaS kun je eenvoudig integreren. Een SaaS-platform wordt gecombineerd met een open API framework om koppelingen te maken naar andere applicaties. Wat je vaak ziet bij SaaS-software is een Cloud-first en API-centric aanpak en dat deze partijen meestal zijn aangesloten bij de welbekende MACH Alliance (Microservices based, API-first, Cloud-native SaaS and Headless). De MACH Alliance heeft als doel organisaties te helpen de meest flexibele systemen, processen en vaardigheden in huis te halen met als voordeel hun concurrentiepositie ermee te verbeteren. Zodra het platform goed ingericht is, hoeft er alleen op de API frameworks doorontwikkeld te worden en heb je er voor de rest weinig omkijken naar. Wel is het belangrijk om goed in de gaten houden waar de leverancier zich heen beweegt. Features kunnen op termijn worden vervangen door nieuwe, waardoor delen moeten worden herzien.

Ook ben je met SaaS flexibel in het aanhaken van andere waarde toevoegende tools in het e-commerce landschap. Op- of afschalen is geen probleem. Benodigde functionaliteiten of licenties kunnen meebewegen met waar je als organisatie naartoe wilt en is op deze manier in te richten naar specifieke wensen.

Een nadeel kan zijn dat je ‘slechts’ keuze hebt uit de apps en integraties die zij beschikbaar stellen. Zo kan het zijn dat bepaalde PSP’s of marketing automation pakketten nog geen koppeling hebben met het platform, wat dus maatwerk oplevert.

4. Goede (data)beveiliging

Een SaaS-oplossing is betrouwbaar en veilig. De cloud-hosting is goed beveiligd en voldoet aan alle veiligheidseisen, waardoor organisaties zich geen zorgen hoeven te maken over ongewenste toegang tot data of de verspreiding ervan. Bij een probleem in het systeem zorgen de back-up processen ervoor dat downtime beperkt wordt en alles wat ontwikkeld is beschikbaar blijft in het SaaS-platform, wat extra zekerheid inbouwt. De kans op dataverlies is dus minimaal. Wel is het van belang vooraf goed te kijken welke (public) cloud provider wordt gebruikt, waar de data wordt gehost (i.v.m. Europese regelgeving) en welk SLA van toepassing is.

Combineer SaaS met headless

In een voorgaand artikel schreven we al over de opkomst van headless commerce. Deze opkomst is duidelijk te merken, er wordt door onze klanten namelijk steeds vaker gekozen voor headless. Een SaaS e-commerce platform kan door de vergaande flexibiliteit uitstekend passen in een headless commerce opzet. Zo kunnen eenvoudig gewenste componenten als een losstaand CMS of search & navigation oplossing worden gekoppeld aan het SaaS e-commerce platform.

Overstappen naar SaaS?

SaaS is voor zowel kleine als grote retailers en brands geschikt. Bijvoorbeeld voor retailers die meerdere webshop installaties moeten beheren, maar ook voor kleinere organisaties die over weinig IT-capaciteit en resources beschikken.

BigCommerce is een voorbeeld van een SaaS e-commerce platform dat wereldwijd al door gerenommeerde retailers en brands wordt gebruikt. Hier vertellen we graag meer over. Neem vrijblijvend contact met ons op.