Inzicht in het online gedrag van bezoekers is essentieel voor de groei en optimalisatie van jouw online activiteiten. Om tot inzicht in het online gedrag te komen, is volledige én betrouwbare data noodzakelijk.

Volledige en betrouwbare data: hoe?

Als je aan de slag gaat met bezoekersdata vanuit de online omgeving, dan ken je als e-commercemanager of digital marketeer de randvoorwaarden:

  • Je kunt bezoekersgegevens volgen en vastleggen, mits dit volgens geldende regelgeving rondom privacy en security gebeurt.
  • Je kunt tooling inzetten om met deze data aan de slag te gaan.
  • Je kunt data gebruiken voor optimalisaties in je eigen omgeving, marketingmiddelen en richting externe (advertising) kanalen.

Om dit succesvol te doen is een correcte en technisch perfecte implementatie belangrijk. Want met incomplete, corrupte (of niet 100% privacy complaint) data kom je uiteindelijk niet ver.

William
Hoe compleet & betrouwbaar is je data?
Laat een data-check uitvoeren en krijg vrijblijvend advies

Web analytics foutloos implementeren

Stap één voor volledig en betrouwbaar inzicht in bezoekersgedrag: zorg ervoor dat Google Analytics 4 op de juiste manier is geïmplementeerd op jouw digitale platform. Vervolgens is het belangrijk om de juiste trackingscodes, dashboards en geautomatiseerde rapportages en alerts in te stellen op basis van de opgestelde data strategie.

Metingen optimaliseren

Wanneer Google Analytics 4 correct is geïmplementeerd, kunnen metingen in het platform geoptimaliseerd worden. Optimalisaties in bijvoorbeeld transactie doormetingen zorgen dat het 'conversie gat' tussen web analytics tools en e-commerce platforms wordt teruggedrongen tot minder dan 1%. Uiteraard moeten hierbij altijd de daarbij geldende privacy en securityrichtlijnen gehanteerd worden.

Twijfel je of Google Analytics 4 op de juiste manier geïmplementeerd is op jouw platform? Of is Google Analytics 4 nog niet actief? Onze data specialisten helpen je graag. Laat jouw web analytics en cookie doormeting checken door één van onze experts. Je ontvangt daarna een hands-on advies voor verbeteringen en optimalisaties én een bijbehorend meetplan.

Server-side tagging: van third naar first-party cookies

Veel organisaties staan voor de uitdaging om de transitie van third-party naar first-party doormeting in te richten. XSARUS is expert op het gebied van de server-side tracking die hiervoor nodig is. Dit wordt in-house uitgevoerd middels een server-side Google Tag Manager implementatie. Lees er meer over.

Verbeterde actionable inzichten

De eerste win na een correcte implementatie: je weet zeker dat je op je data kunt vertrouwen. Ook kun je gaan werken aan verdieping en verbetering in inzichten in het online gedrag van bezoekers. Vervolgens bepaal je wat je daar uiteindelijk mee wilt gaan doen in je (e-commerce) operatie of tactische uitvoering van de marketing roadmap.

Hulp nodig? Onze experts realiseren samen met jou een toekomstbestendig fundament voor de beste inzichten. Behoefte aan training zodat je zelf aan de slag kunt? Ook daar helpen we je graag bij.